ABC-ul masajului

Masajul, apreciat deopotriva de femei dar si de barbati, contribuie la mentinerea sanatatii fizice si chiar emotionale. In functie de miscarile practicate, exista masaj de relaxare sau de stimulare a muschilor sau de tonifiere. Prin masaj se poate imbunatati circulatia sanguina, femeile recurg adeseori la masaje anticelulitice, dar aceasta terapie poate vindeca o mare varietate de suferinte.

Dupa ce a fost folosit frecvent in antichitate, in Evul Mediu a disparut, pentru a fi repus in drepturi in secolul al XIX-lea, datorita lucrarilor suedezului Per Henrik Ling, iar in secolul urmator, prin influentele chineze si japoneze au fost dezvoltate nenumarate tipuri de masaj.

Miscari de baza

Principalele miscari care se folosesc pentru relaxarea si tonifierea muschilor sunt  efleurajul, petrisajul si frictiunea.

Efleurajul

Aceasta este o miscare usoara, care se foloseste la inceputul masajului, pentru relaxare generala dar si pentru vindecarea durerilor musculare. Se realizeaza cu palmele relaxate, una langa alta, cu degetele apropiate. Executa miscari de alunecare pe intreaga lungime a muschilor, de jos in sus, mentinand palmele si degetele in contact cu pielea. Cand vei reveni, prin miscari descendente, acestea vor fi mai usoare, folosindu-se numai varfurile degetelor.

Petrisajul

Este miscarea folosita dupa efleuraj si se aplica pe spate, pe partea de sus a pieptului, pe fese si picioare. Este folosita pentru relaxarea musculara si eliminarea reziduurilor. Cu degetele desfacute, pune podul palmelor in mijlocul zonei pe care vrei sa o masezi si impinge pe rand, cu podul fiecarei maini. Apasarea trebuie sa fie ferma, dar nu dureroasa.

Frictiunea

Miscarea de frictiune se aplica pe o serie de puncte specifice sau acolo unde muschii sunt contractati. Este intotdeauna circulara, de sus in jos. Se foloseste putin ulei, pentru precizie, ca mainile sa nu alunece in afara punctului masat. Apasa incet punctul vizat cu buricul degetului mare, crescand treptat apasarea. Maseaza in cerc timp de 10-15 secunde, si slabeste treptat apasarea, repetand miscarea pe acelasi punct o data sau de doua ori.

Precautii si indicatii speciale

  • Pentru apasare se foloseste o regula generala simpla: cu cat miscarea este mai indelungata, cu atat treuie sa fie mai usoara, iar cu cat este mai scurta, cu atat trebuie sa fie mai puternica.
  • Miscarile rapide sunt energizante, cele lente sunt relaxante.
  • La masajul spatelui evita sa apesi direct pe sira spinarii, sub genunchi sau pe regiunile osoase.
  • Nu se face masaj imediat dupa masa, pe zone inflamate sau invinetite.
  • Femeile insarcinate trebuie sa evite miscarile agresive sau puternice, precum si masajul zonei inferioare a spatelui si abdomenului.
  • Nu recurge la masaj fara acordul medicului daca urmezi un tratament medical sau daca ai o stare generala proasta.