Dieta si sportul

Este cunoscut de toata lumea faptul ca oamenii devin obezi daca mananca prea mult, nu sunt suficient de activi sau ambele. In general se crede ca ne ingrasam atunci cand caloriile ce patrund in corp prin mancare sunt mai multe decat caloriile ce ies din corp prin miscare.

Totusi, pana acum 10-20 de ani nu toata lumea era de accord cu asta. Si multe diete faimoase nu recomanda in mod deosebit activitatea fizica pentru a grabi pierderea kilogramelor. In trecut, nutritionistii spuneau ca pacientii lor slabesc mai mult atunci cand se odihnesc la pat decat atunci cand fac miscare.

Astfel, in mod traditional, cautand cauzele obezitatii specialistii s-au concentrat mai mult asupra alimentatiei. Insa, in mod ciudat, recenta crestere a cazurile de obezitate a aparut intr-un moment cand consumul de grasimi si calorii a scazut. In acelasi timp, s-au schimbat mult obiceiurile noastre in ce priveste nivelul activitatii fizice. Din ce in ce mai putini oameni au ocupatii care necesita efort fizic. Masinile si combustibilul au devenit atat de ieftine incat foarte multi isi permit si prefera sa mearga cu masina decat pe jos. Astazi, consumul de energie s-a redus cu aproximativ 30% fata de acum 50 de ani. Studiile au aratat ca reducerea numarului de calorii consumate nu a tinut pasul cu reducerea activitatii fizice. Astfel se explica aparitia obezitatii.

Activitatea fizica se refera la toate miscarile corpului uman care necesita consum de energie, inclusive mersul pe jos, urcatul scarilor, gradinaritul, curatenia in casa. Exercitiul fizic este activitatea fizica facuta intentionat pentru a imbunatati forma si sanatatea.

Mai multe studii recente au studiat influenta exercitiul fizic asupra greutatii corporale. Desi rezultatele acestor studii au fost diferite, s-a dovedit ca adaugarea unor exercitii fizice unei diete moderate ajuta putin la slabit. Un program de exercitii care implica mers zilnic sau 3-4 sedinte de sport pe saptamana produce o scadere in greutate de 1 kg pe luna, la personaele supraponderale sau obeze. Desi e putin, fata de rezultatele pe care le au programele de alimentatie, un nivel crescut de activitate fizica are si alte beneficii, in afara de scaderea ponderala.

Unul dintre studii a aratat ca atunci cand dieta este combinata cu un program de exercitii rezultatele sunt mai bune decat atunci cand se tine doar regim alimentar. Pentru ca prin sport se pastreaza sau se dezvolta masa musculara, mai ales daca se fac si exeritii cu greutati. In cazul unei diete, in afara de tesutul gras, se pierde pana la 30% din masa musculara. Daca dieta este combinatat cu exercitii fizice se pierde doar 15% din masa musculara. Mentinerea unor muschi sanatosi pastreaza o rata metabolica ridicata.

Sportul in timpul unei diete are mai multe beneficii, insa aceleasi studii au aratat ca el da rezultate mai bune la personele supraponderale decat la obezi. Pentru obezi un program de exercitii este adesea dificil de urmat. Dar nu imposibil, mai ales daca dificultatea exercitiilor creste progresiv. Pe masura ce se pierd kilograme prin alte metode decat sportul, se poate trece la exercitii din ce in ce mai dificile.

Cea mai mare provocare in tratarea obezitatii nu este pierderea kilogramelor asa cum s-ar putea crede ci pastrarea greutatii normale. Nu degeaba se spune ca e mai greu sa te mentii decat sa slabesti. Desi exista mai multe tratamente pentru obezitate, pe termen lung, rezultateele nu sunt foarte bune. Cele mai de durata rezultate se obtin insa atunci cand dieta este combinata cu sportul. Nu se stie inca foarte clar de ce activitatea fizica ajuta la slabit pe termen lung. Este posibil ca cei ce fac sport sa-si gaseasca o motivatie prin miscare, sa aiba o stima de sine si o imagine corporala imbunatatita, sa aiba mai mult control asupra propriului stil de viata.

In ciuda descoperirilor mentionate sunt si astazi medici care nu cred in exercitiul fizic, ca modalitate de a slabi. Ei fie nu il mentioneaza in programele lor, fie recomanda doar 10 minute de sport pe zi, cand in mod normal se vorbeste de cel putin 30 de minute zilnic.

Pana la noi studii nu se poate sti cine are dreptate. Totusi, chiar daca ne ajuta sa slabim sau nu, sportul are alte beneficii si este in continuare recomandat de toate organismele specializate in sanatatea populatiei ca fiind o buna metoda de a preveni bolile cardiovasculare si diabetul.