Regimul Okinawa

Regimul Okinawa a fost numit dupa un arhipelag japonez ai carui louitori au cea mai mare speranta de viata din lume (86 de ani barbatii si 78 de ani femeile).

In Okinawa se afla cei mai multi centenari din lume. 600 din cei 1,3 milioane de locuitori au peste 100 de ani si multi dintre ei duc o viata activa si par cu zeci de ani mai tineri decat sunt. Acesti oameni nu numai ca traiesc mai mult decat restul pamantenilor dar se bucura de o sanatate mai buna. Cei care adopta o dieta traditionala nu se ingrasa pe masura ce imbatranesc, asa cum fac vesticii. In plus, riscul de boli cardiovasculare este cu 80% mai scazut la ei, iar riscul de cancer scade cu 50%. Diabetul de tipul II este ca si inexistent.

Ce ii face pe ei deosebiti? Si fondul genetic este un factor favorizant, insa o contributie importanta are stilul de viata si in special alimentatia.

Modul lor de viata a fost studiat de cercetatori din intreaga lume si a fost adus in lumea vestica sub forma regimului Okinawa.

Alimentatia saraca in calorii si in grasimi este unul din secretele locuitorilor din Okinawa. Alimentatia lor este semi-vegetariana si contine foarte putine grasimi. Mai putin de 25% din caloriile pe care le consuma provin din grasimi.

Faimosul regim Okinawa este menit sa reduca numarul caloriilor consumate, fara a le numara pentru a obtine si pastra o greutate sanatoasa si o stare generala buna. Centenarii din Okinawa nu consuma decat 1100 de calorii pe zi, mai putin decat limita recomandata pentru grupa lor de varsta. Ei pot manca mai putin datorita densitati calorice a alimentelor preferate. Densitatea calorica a unui aliment este numarul de calorii la 100 g impartit la 100. Daca un aliment are 300 de calorii la 100 g, densitatea lui calorica este 3.

Principiile dietei Okinawa.

  • se pot consuma in orice cantitate alimentele si lichidele cu o densitate calorica mai mica de 0,7: apa, ceai, castraveti, andive, portocale, piersici, mere, iaurt natural degresat.
  • se pot consuma cu atentie alimentele cu o densitate calorica intre 0.8 si 1.5: banane, cartofi, peste alb, orez, paste, pui.
  • se consuma in cantitati limitate alimentele cu densitatea calorica intre 1,6 si 3: peste gras, paine, carne de vita, fructe uscate, pizza, inghetata.
  • se consuma doar ocazional (preferabil deloc) alimentele cu o densitate calorica mai mare de 3: ciocolata, unt, ulei, dulciuri.

Alimentele cu densitate calorica mica au putine calorii la un volum mare. Deci iti permit sa mananci pe saturate, acumuland un numar minim de calorii. Pe termen lung, corpul produce mai putine deseuri pentru ca nu primeste foarte multe calorii, ceea ce asigura longevitatea.

Un principiu important al dietei este acela care spune ca trebuie sa te ridici de la masa inainte sa te simti satul. De altfel chiar si nutritionistii recomanda mese mici si dese.

Regimul Okinawa duce la scadere ponderala chiar daca nu este acesta scopul tau principal. Este mai mult decat un regim de slabire pentru ca ajuta la prevenirea bolilor cronice (cardiovasculare, diabet) si mentine organismul sanatos pana la varste inaintate. Studiile pe animale au aratat ca un consum redus de calorii asigura longevitatea. La oameni s-a constatat ca un consum redus de calorii are efecte benefice pe termen scurt, cum este reducerea colesterolului din sange.

Exemplu de meniu Okinawa (versiunea vestica)

Mic dejun: paine de secara, branza proaspata, mar, ceai

Pranz: tofu, paste cu fasole, salata de ciuperci, ceai.

Cina: peste, orez brun, castraveti, portocale, ceai.

Dieta are si alte avantaje in afara celor legate de sanatate. Alimentele recomandate sunt bogate in fibre si proteine, care asigura senzatia de satietate. Dieta se poate urma chiar daca mananci in oras sau impreuna cu familia. De fapt, poate fi un stil de alimentatie sanatos pentru intreaga familie, inclusiv pentru copii, catre vor deprinde obiceiuri sanatoase. Nu este nevoie sa-ti iei adio pentru totdeauna de la dulciuri sau mancaruri care iti plac. Le poti consuma in continuare, dar rar si cu masura.

Ca orice dieta are si dezavantaje. Inca nu se stie cu siguranta ce efect are consumul redus de calorii pe termen lung, asupra oamenilor. Unii specialisti considera ca ar putea sa duca la carente nutritionale. In plus, fiind vorba de o dieta semi-vegetariana, trebuie sa-ti placa legumele.