Miturile dietei

Printre cei care tin dieta dupa dieta circula o multime de mituri atat de des invocate incat ajungem sa credem cu tarie in ele. Totusi, nu sunt toate adevarate. Ba chiar unele sunt atat de departe de adevar incat nu numai ca nu ne ajuta sa slabim dar ne fac sa ne ingrasam sau ne dau peste cap organismul.

 

Mitul 1: Vitaminele iti dau putere si rezistenta.

Adevarul: Vitaminele nu contin calorii deci nu ofera „combustibil” organismului nostru. 70% din vitaminele in exces sunt eliminate prin urina. Suplimentele cu vitamine sunt de ajutor numai celor care sufera de anumite carente si numai daca sunt recomandate de medic.

Mitul 2: Regimurile fara carbohidrati ne ajuta sa slabim rapid.

Adevarul: Carbohidratii sunt cei care ne dau energie, deci daca urmam o cura de slabire saraca in carbohidrati fortam organismul sa foloseasca energia depozitata sub forma de grasime. Cand se intampla asta, organismul „impinge” afara apa din tesuturi, de aceea la inceputul unui regim low carb, avem impresia ca am slabit mult. Pierderea apei din corp nu este permanenta si poate provoca probleme de sanatate serioase. Sa reduci cantitatea de carbohidrati consumata poate fi un lucru bun, dar trebuie discutat inainte cu medicul.

Mitul 3: Zaharul maro este mai bun decat cel alb.

Adevarul: Ar fi bine sa existe o alternativa la zaharul alb dar nu prea este asa. Ambele tipuri sunt la fel. Cele mai multe tipuri de zahar maro din magazine nu sunt decat zahar alb cu adaos de melasa care ii da culoarea inchisa.

Mitul 4: Magazinele cu produsele naturale vand numai alimente sanatoase

Adevarul: nu conteaza de unde cumperi mancare sau suplimente, trebuie sa citesti eticheta. Acel „100% natural” de pe eticheta nu implica nicio obligatie legala din partea producatorului, e vorba doar de o strategie de marketing. Si produsele „naturale” contin aditivi si conservanti. Gandeste-te ca un suc 100% natural, fara conservanti si-ar schimba gustul la cateva ore de la producere.

Mitul 5: Toate grasimile sunt rele.

Adevarul: Nimic mai fals. Avem nevoie de grasimi pentru a supravietui. Fara grasimi, organismul nu poate absorbi nutrientii. De exemplu vitamina D este o vitamina liposolubila, adica nu poate fi absorbita in absenta grasimilor. Daca exista o carenta de vitamina D nu se poate absorbi calciul, si stim cu totii care sunt efectele lipsei de calciu. Totusi exista si grasimi periculoase, cele saturate, care ridica nivelul colesterolului si provoaca obezitate. Trebuie sa alegem grasimile nesaturate, de exemplu ulei de masline, care protejeaza inima.

Mitul 6: Un metabolism „lenes” ne impiedica sa slabim.

Adevarul: Acesta e un mit comun printre cei care incarca sa slabeasca. Chiar si atunci cand stam pe loc, cand ne odihnim, corpul consuma calorii penru a indeplini functiile vitale, iar numarul de calorii necesare pentru acest lucru este direct proportional cu greutatea corporala. Cu alte cuvinte, cu cat esti mai greu cu atat ai nevoie de mai multe calorii pentru ca organismul sa functioneze, deci cu atat mai rapid este metabolismul.

Mitul 7: Alimentele bogate in calorii ne fac sa ne ingrasam rapid.

Adevarul: Poate parea greu de crezut dar ingrasarea este un process lent. Trebuie sa consumi un exces de 3500 de calorii pentru a lua in greutate jumatate de kilogram. Daca dupa o masa bogata cantarul arata un kilogram sau doua in plus, aceasta se datoreaza lchidelor, care vor fi eliminate pana a doua zi. Multi oameni se simt vinovati daca mananca o ciocolata in timpul unei cure de slabire. Dar cum ar putea un baton de 50 de grame sa te faca sa iei 2-3 kilograme in greutate?

Mitul 8: Laptele degresat are mai putin calciu decat cel normal.

Adevarul: Din contra, laptele fara grasimi are mai mult calciu, deoarece calciul este in partea  lichida a laptelui. Daca vrei sa slabesti laptele degresat este cea mai buna optiune pentru ca are grasimi putine si mai mult calciu decat cel normal. Daca nu tii cura de slabire, laptele semi-degresat este cel mai bun pentru a-ti asigura o alimentatie corespunzatoare, laptele nedegresat este pentru copii si pentru adultii subponderali.

Mitul 9: Alimentele fara grasimi te ajuta sa slabesti.

Adevarul: „Fara grasimi” sau „fara zahar” nu inseamna neaparat „fara calorii”. Verifica numarul de calorii scris pe eticheta, mai alesdaca e vorba de prajituri, biscuiti, inghetata sau semi-preparate. De obicei, daca lipseste un ingredient sunt adaugate altele pentru a da un gust normal sau pentru a obtine o textura normala. Alimentele vandute ca fiind fara grasimi trebuie sa contina maxim 3 grame de grasime la suta de grame de produs.

Mitul 10: Colesterolul iti face rau.

Adevarul: Colesterolul este o substanta grasa produsa de ficat. Ea este nociva, pentru ca formeaza depozite care blocheaza arterele, ceea ce provoaca boli cardiovasculare. Toti avem nevoie de colesterol pentru ca el foloseste la crearea de celule si hormoni vitali. Exista colesterol bun si colesterol rau. Grasimile saturate din carne, branzeturi sau unt tind sa mareasca colesterolul rau care se aduna pe artere. Colesterolul bun format din grasimile nesaturate il curata pe cel rau de pe artere.

Mitul 11: Vegetarienii nu-si pot dezvolta masa musculara.

Adevarul: Vegetarienii pot avea aceeasi masa musculara ca si cei care consuma carne, pentru ca pot extrage proteinele si din surse vegetale: nuci, alune, cereale. Avem nevoie de proteine pentru a ne dezvolta muschii, dar prea multe proteine pot avea efecte secundare pe termen lung. Corpul nu consuma decat o anumita cantitate de proteine si le elimina pe cele neconsumate, care in timp, pot afecta rinichii



Mitul 12: Cand renunti la fumat te ingrasi.


Adevarul: Cand renunta la fumat, unii oameni se ingrasa, altii slabesc si atii raman la fel. Nicotina accelereaza metabolismul dar are un efect prea slab. Oricum, este mai sanatos sa fii un nefumator grasut decat sa nu renunti la tigari de frica kilogramelor. Oamenii se ingrasa nu prentru ca renunta la fumat ci pentru ca inlocuiesc fumatul cu mancare. O idee buna este sa mesteci guma fara zahar sau sa mananci fructe cand simti nevoia sa fumezi.

Mitul 13: Mancarea consumata seara ingrasa mai mult.

Adevarul: Multe diete ne interzic sa mancam seara, dupa o anumita ora, pentru ca organismul ar stoca mai multe calorii cand ele nu sunt consumate. Studiile au aratat ca nu este asa. O cina mare nu face caloriile sa se depuna mai repede. Nu conteaza cand mananci, conteaza cat mananci intr-o zi.

Mitul 14: Infometarea te ajuta sa slabesti.

Adevarul: Poate fi adevarat pe termen scurt, dar pe termen lung poate favoriza ingrasarea. Daca pierzi kilograme intr-o perioada mai lunga de timp pierzi depozitele de grasime. Daca slabesti rapid pierzi apa si iti slabesti muschii. Muschii slabiti inseamna un metabolism mai lent. De aceea exercitiul fizic este recomandat in orice cura de slabire pentru a intari muschii si a mentine rata metabolismului. In plus, infometarea te face sa te simti slabit si ametit, deci este mult mai bine sa slabesti in timp.