4 motive pentru a manca paine la fiecare masa

Desi blamata adesea, painea nu este nici pe departe atat de periculoasa pentru echilibrul nostru nutritional pe cat s-ar crede. Un consum regulat, dar in acelasi timp moderat de paine, de preferat la fiecare masa, este un obicei care trebuie adoptat pentru a va mentine in forma.

Permite controlarea greutatii corporale

Painea are un continut important de glucide complexe, proteine si fibre. Dupa unele studii realizate de cercetatorii in domeniul nutritiei, un procent important din randul persoanelor adulte nu-si acopera nevoile de glucide si in mod special de glucide complexe. Astfel, consumul de paine permite restabilirea acestui echilibru, mai ales ca aceasta contine foarte putine lipide si glucide simple.

Glucidele complexe reprezinta principala sursa de energie necesara metabolismului si functionarii creierului si sistemului nervos central. Glucidele complexe se „consuma” mai greu decat glucidele „simple”. In compozitia painii imbinandu-se fibrele si glucidele complexe, aceasta ofera rapid senzatia de satietate, care evita capcana rontaielilor intre mese. Nu in ultimul rand, painea contine putine materii grase si zahar, ceea ce o face cu atat mai utila pentru un regim alimentar sanatos.

Are efecte benefice asupra tranzitului intestinal

Se apreciaza ca aproximativ un sfert dintre persoanele adulte sufera de constipatie. Aceasta problema poate fi ameliorata prin cresterea cantitatii de fibre alimentare, solubile si insolubile, ingerata. Acestea intervin in buna functionare a tranzitului intestinal si in reglarea glucidica, prevenind astfel aparitia anumitor patologii. Painea contine atat fibre solubile, care dicteaza absorbtia glucidelor si a lipidelor, cat si fibre insolubile, care faciliteaza tranzitul intestinal (in special painea integrala).

Pentru a spori aportul de fibre insolubile, este necesar sa consumati paine bogata in fibre, ca painea integrala si cea „taraneasca” (din tarate, secara etc.).

Ofera energie

Inaintea unui efort intens de ordin fizic, consumul de paine este extrem de indicat. Painea contine un procent de 50% amidon, deci o proportie importanta de glucide complexe. Acestea ofera energie organismului (4 kilocalorii/fiecare gram) si sunt stocate la nivelul ficatului si al muschilor sub forma de glicogen.

Un aliat al inteligentei

Chiar daca reprezinta numai 2% din greutatea corporala, creierul utilizeaza 20% din energia totala a organismului (in stare de repaus). Stocul de energie „inmagazinat” de creier este relativ redus. De aceea, performantele cerebrale sunt mai mici atunci cand nu mancam, iar capacitatea de concentrare si de memorizare se amelioreaza dupa micul dejun. Si pentru ca memoria este conectata strans cu glicemia, specialistii recomanda ca la prima masa a zilei sa existe obligatoriu paine sau cereale integrale.