Terapia prin somn

Uneori (sau deseori) neglijat in favoarea distractiilor „nocturne” sau noptilor pierdute in fata calculatorului ori muncind, lipsa somnului afecteaza atat rezistenta si sanatatea organismului, cat si frumusetea tenului, ducand in timp la imbatranire prematura. Nu te amagi singura spunandu-ti ca vei recupera orele de nesomn cu o „suplimentare” ulterioara. Specialistii au atentionat de nenumrate ori asupra faptului ca orele de somn pierdute nu pot fi recuperate.

Perturbari ale somnului

Nu se poate trai fara somn, asa cum nu se poate trai fara aer si hrana, ba chiar organismul poate sa suporte mai bine lipsa hranei decat cea a somnului. In timpul somnului, anumite functiuni ale organismului incetinesc (respiratia, pulsul etc.), fiind cea mai importanta metoda de repaus si refacere a organismului, de detoxifiere generala, trup si minte, aducand echilibru si armonie. Lipsa acestuia duce la perturbari de memorie si atentie, incapacitatea de a ne concentra chiar la cele mai simple activitati, induce stari depresive si de nervozitate, iar in plan fizic se poate solda cu boli cardiace, imbatranire prematura sau diabet. De aceea conteaza nu numai cantitatea, ci si calitatea somnului. Din pacate insa, somnul este adeseori perturbat de starile de oboseala cronica, de stres, anumite activitati desfasurate inainte de culcare, tulburari digestive sau hepatice, reumatism.

Sfaturi pentru somn usor!

Unele probleme care ne afecteaza somnul necesita interventia medicului, altele tin insa de organizarea timpului si de obiceiurile zilnice, care desi mai greu, cu vointa pot fi schimbate.

  • Fa-ti un program de somn, cu ora fixa de culcare, si incearca sa te abati cat mai rar de la acest program. Vei observa ca in cateva saptamani organismul se va adapta, reclamandu-si singur dreptul la odihna la ora culcarii, iar dimineata te vei trezi fara sa mai ai nevoie de alarma. Retine ca somnul cel mai bun il avem inainte de orele 23.
  • Nu te culca niciodata cu stomacul plin. Mesele de seara copioase ingreuneaza digestia, ceea ce afecteaza nu numai silueta, dar si somnul.
  • Camera de odihna este foarte importanta. Aeriseste intotdeauna inainte de culcare si izoleaza camera de lumina, si pe cat posibil de zgomote.
  • Patul nu trebuie sa fie prea moale deoarece afecteaza coloana, iar perna prea inalta predispune la artroza si anchiloza gatului.
  • Evita certurile sau discutiile prea serioase seara, deoarece iti vor da motive de gandire, facand ca somnul sa se instaleze mult mai greu si producand chiar cosmaruri. Poti in schimb sa citesti lecturi placute, usoare, sau sa asculti muzica de relaxare.
  • Incearca si un program de exercitii fizice usoare inainte de culcare. Te binedispun si relaxeaza, usureaza gandurile.
  • Este bine sa nu apelam la somnifere daca nu avem probleme foarte grave, deoarece in timp acestea creeaza toleranta, fiind necesara marirea dozei pentru a obtine acelasi efect. Incearca alte metode de relaxare (muzica, exercitii fizice, aromaterapie, yoga etc.), tine cont de sfaturile precedente si consuma de asemenea ceaiuri din plante care imbie la somn, precum tei, busuioc, menta, lavanda sau verbinta.