Somnul in 5 raspunsuri

Stiti cat timp ar trebui sa dormiti pentru a fi in forma sau cat trebuie sa dureze siesta ideala? Noi va dam cateva raspunsuri.

Trebuie sa dormim cel putin 7 ore pe noapte pentru a fi in forma?Adevarat si fals.

In medie, un adult are nevoie sa doarma in jur de 7 ore si jumatate pe noapte. Aceasta este doar o medie deoarece, in realitate, cantitatea de somn necesara pe noapte variaza intre 3 ore si 14 ore. De fapt, nevoile sunt individuale si depind de gene. Durata optima depinde de fiecare persoana in parte. Daca va ajunge sa dormiti 6 ore pe noapte pentru a va simti odihniti, poate unei alte persoane ii ajung 4 ore sa se simta odihnita. Ceea ce conteaza este sa va treziti cu sentimentul ca ati dormit bine.

Somnul de la inceputul noptii este mai calitativ, este recomandat sa ne culcam devreme? Adevarat si fals.

Cand dormim, suntem supusi unor serii de cicluri de somn care se repeta de 4, 5 ori pe noapte. iar un ciclu este format din 5 faze (adormire, somn lejer, somn profund, etc). Fiecare ciclu are o durata fixa de timp, variind intre 90 si 120 minute, in functie de persoana, si aceste cicluri incepand si terminandu-se zilnic, la aceleasi ore.

Ca sa aflati cand incepe un ciclu, trebuie sa fiti atenti la momentul in care vi se face ingrozitor de somn. Se spune ca acest moment dureaza intre cateva secunde si cateva minute, dupa aceea trece senzatia de somn. Dupa aproximativ 1,5-2 ore apare din nou senzatia, deci acum aveti durata unui ciclu si ora de incepere a unuia din ele. Daca momentul de atipire initial e la 22.00, si aveti cicluri de cate 100 minute, faceti calculul si rezulta ca va  puteti culca la 22.00 si sa va  treziti la 23.45, 1.30, 3.15, 5.00, 6.45, 8.30.

Nu este necesar sa va culcati devreme pentru a avea un somn de calitate. Ca va culcati la ora 8, ca va culcati la miezul noptii, putin conteaza ora, ceea ce conteaza este sa va culcati cand simtiti ca vine somnul, in functie de propriile nevoi.

Ne putem face rezerve de somn? Fals.

Stiti ca week-end-ul care urmeaza va fi incarcat si ca veti dormi mai putin. Va intrebati atunci daca puteti acumula ore de somn in plus in timpul saptamanii – prin sieste de exemplu – pentru a fi in forma maxima vineri seara? Raspunsul este nu. Avem nevoie de o anumita cantitate de somn la fiecare 24h, in general de 7,8 ore. Acest timp dedicat somnului va permite sa fiti eficienti pe parcursul zilei. Daca dormiti sa zicem 4 ore in timpul zilei, somnul de noapte nu mai are aceeasi calitate. In schimb, daca trebuie sa conduceti pe timp de noapte, pentru a evita problemele, este recomandat da dormiti 2, 3 ore inainte de a pleca.

Dupa o noapte alba, trebuie sa dormim toata ziua? Fals.

Ati avut parte de o noapte alba, muriti de somn, sunteti epuizati. Organismul vostru care este obisnuit cu un ritm de somn bine stabilit, este putin dereglat. Rezultatul: somnul va fi de mai proasta calitate, va treziti cu o senzatie de oboseala. Este recomandat in acest caz, ca seara sa va culcati mai devreme cu 2, 3 ore. Noaptea urmatoare va fi cea recuperatoare si totul va reintra pe fagasul normal.

Somnolenta ascunde intotdeauna tulburari de somn? Fals.

Exista doua cazuri: persoanele care simt nevoia sa doarma in timpul zilei, dar care rezista fara sa doarma ziua, si cele care nu rezista sa nu adoarma, de exemplu la volanul unei masini. In primul caz intra studentii, tinerii parinti sau persoanele care muncesc mult. Pentru acestia o siesta scurta este o solutie buna pentru a compensa lipsa de somn.

In al doilea caz, adormirea in timpul zilei este consecinta unui somn de proasta calitate. Aceste persoane se simt obosite, si nu isi dau intotdeauna seama ca este vorba despre somnolenta. Oricare ar fi cauza, cand simtiti o nevoie teribila de somn in timpul zilei, este recomandat sa consultati un doctor.