La ce va ajuta suplimentele alimentare

Suplimentele alimentare sunt peste tot: in farmacii, in parafarmacii, sau chiar in supermarketuri sau hypermarketuri. Sub forma unor pilule sau capsule, acestea contin fibre, vitamine, sau chiar Omega 3, avand din ce in ce mai mult succes. Dar ce ar trebui sa luati si cand?

   

Ce sunt suplimentele alimentare?

Incepand cu anul 2006, s-a dat o definitie foarte clara a suplimentelor alimentare. Sunt niste articole de consum alimentare al caror scop este sa completeze un regim normal si care constituie o sursa concentrata de nutrimente sau alte substante, avand un efect nutritional sau psihologic, singure sau combinate, comercializate sub forma unor doze normale (capsule, pastile, comprimate, saculeti).

Aceste suplimente alimentare pot proveni:

  • dintr-un aliment clasic: un extract din fruct, de exemplu.
  • din diferite nutrimente, cum ar fi vitaminele, mineralele sau calciul.
  • din produse care au scop nutritional, cum ar fi proteinele, acizii grasi, antioxidantii, sau oligoelementele, de exemplu.

In toate cazurile, suplimentele alimentare ajuta daca va confruntati cu anumite carente dar nu au o actiune terapeutica. Nu veti putea vindeca o boala cu suplimentele alimentare. Pe de alta parte trebuie sa fiti atenti la eventualele supradoze. Nu depasiti niciodata doza zilnica recomandata, care este scrisa pe eticheta produselor.

La ce va ajuta?

Dupa cum o indica si numele lor, suplimentele alimentare suplimenteaza alimentatia in cazul in care va confruntati cu anumite carente. De exemplu daca sunteti vegetarieni, este posibil sa aveti o lipsa de fier. In acest caz luarea unor suplimente alimentare pe baza de fier se poate dovedi utila. Daca mancati numai carne, deoarece detestati salata, luati atunci cateva capsule care contin fibre va vor face numai bine, fiind indispensabile digestiei si tranzitului intestinal. Daca alimentatia vostra este echilibrata si mancati foarte sanatos, atunci nu aveti nevoie de suplimente alimentare. Insa, in anumite momente acestea se pot dovedi utile. Se spune ca femeile au nevoie de mai mult fier decat barbatii, din cauza ciclului sau mai ales din cauza nasterii care le fac sa piarda sange. Dupa o anumita varsta sunt foarte importante si suplimentele cu calciu, pentru a pastra sanatatea osului si pentru a lupta impotriva osteoporozei.

Ce sunt vitaminele?

Acestea sunt substante organice care sunt indispensabile sanatatii pe care le putem gasi in alimente (in afara vitaminei D care este produsa de piele datorita actiunii soarelui).

Vitamina A. O puteti gasi in alimente de natura animala, mai ales in ficat. Dar si anumite legume, cum ar fi morcovul, contin provitamina A (carotenul). Aceste provitamine au proprietatea de a se transforma in vitamina A. O carenta de vitamina A poate provoca tulburari de vedere.

Vitamina B1 este cunoscuta si sub numele de „vitamina starii morale”, avand efecte benefice aupra sistemului nervos si asupra psihicului. Cerealele integrale, legumele uscate, carnea de porc, ouale sunt bogate in vitamina B1. O carenta de vitamina B1 poate provoca polinevrite, sau in tarile mai putin dezvoltate, beriberi.

Vitamina PP sau B3. Mai este numita si niacina. Carnea, pestii si legumele uscate, anumite fructe sunt bogate in vitamina B3. O carenta poate provoca pelagra, si probleme cutanate, digestive sau nervoase.

Vitamina B9. Este acidul folic care intervine in metabolismul aminoacizilor. O gasim in ficatul gras, galbenus, nuci, spanac sau salata. Carenta poate provoca anemii sau depresii.

Vitamina C. Este starul vitaminelor. Este necesara pentru sanataea vaselor sangvine si a muschilor. Carenta poate provoca scrobutul.


Mai puteti sa va folositi pe langa suplimente alimentare de efectul benefic al plantelor. Exemple:

Pentru silueta: mararul, vulturica, cretusca, plantele cu efect de drenaj.

Pentru mentinerea in forma: ginsengul, ghimbirul, guarana, care sunt pline de vitamine.

Pentru calmare: valeriana, passiflora, paducel, care sunt folosite si in unele medicamente.

Avem nevoie de vitamine, de minerale, de oligoelemente, dar le putem gasi si in felurile de mancare. Daca nu le veti folosi in pregatirea felurilor de mancare, atunci veti avea nevoie de suplimente alimentare. Vreti sa reduceti efectele stresului? Folositi oligoelementele. Vreti sa va bronzati frumos? Exista suplimente activatoare de bronz! Vreti sa slabiti? Daca nu sunt de ajuns sportul si alimentatia echilibrata exista suplimente care favorizeaza arderea grasimilor si drenajul. Vreti sa preveniti efectele oboselii? Luati un cocktail de oligoelemente. Ce veti alege?