Slabeste prin sport

Organismul uman are mult de suferit din cauza dietelor sarace in calorii. Studile recente au aratat ca asemenea regimuri sunt si daunatoare si inutile. Pentru a putea supravietui cu un numar redus de calorii corpul scade rata metabolismului si minimizeaza numarul de calorii arse. Un studiu la care au luat parte femei ce tineau o cura de slabire a aratat ca ele consumau zilnic cu 350 de calorii mai putin decat atunci cand mancau normal.

Cand persoana revine la o alimentatie normala, dupa cura de slabire, rata metabolismului nu revine la normal, ci ramane scazuta. Organismul pastreaza rata metabolismului scazuta „intentionat” asa incat sa sa-si poata reface rezervele de grasime. Este una din metodele de supravietuire pe care le foloseste corpul nostru.

Din pacate multi dintre noi sunt prinsi in cicluri repetate de slabire si ingrasare. Este ceea ce se numeste „dieta yo-yo”: slabesti atunci cand mananci putin si te ingrasi imediat ce revii la alimentatia obisnuita. Nu se stie care sunt efectele pe termen lung ale acestui obicei, insa se pare ca el face slabitul tot mai dificil la fiecare incercare.

O alta problema atunci cand tii o dieta saraca in calorii este ca nu pierzi numai grasimea ci si masa musculara. Prin sport putem pastra masa musculara intacta. Scopul exercitiilor fizice nu este numai acela de a arde calorii. Sportul mareste rata metabolismului si ne ajuta a ardem calorii mai repede chiar si in starea de repaus. De asemenea, studiile au aratat ca timp de cateva ore dupa exercitiul fizic ardem caloriile cu aceeasi viteza ca si in timpul lui. Astfel, sportul ne ajuta sa prevenim raspunsul natural al organismului la infometare.

Daca faci exercitii in mod regulat vei reusi sa castigi masa musculara in loc sa o pierzi. O dieta moderata combinata cu exercitii te ajuta sa castigi cateva kilograme de muschi si sa pierzi cateva kilograme de grasime. Tesutul muscular ne ajuta sa metabolizam grasimile. Cei care tin o cura de slabire dar nu fac sport pierd tesut muscular, deci consuma mai putin din grasimile ajunse in corp prin mancare.

Exercitiile regulate au un efect pozitiv asupra substantelor chimice secretate de organismul nostrum. S-a observat ca, fata de tesutul muscular al persoanelor obisnuite, cel al sportivilor de performanta produce mai multe enzime care ard grasimile.

Inca nu exista dovezi clare ca activitatea fizica ar suprima senzatia de foame, insa unele persoane constata ca au o pofta de mancare redusa in cele cateva ore de dupa exercitiul fizic. Poate sa fie un proces pur psihologic, dar functioneaza la multe persoane.

Un om modern responabil fata de sanatatea sa nu se intreaba daca sa faca sau nu sprt, ci se intreaba ce sport sa faca. Intr-adevar, alegerea este una destul de importanta. Trebuie aleasa acea activitate care este eficienta si iti face placere. Vestea buna este ca si exercitiile moderate sunt de mare ajutor. Nu trebuie sa incepi sa alerg ca un maratonist. Persoanele supraponderale sau obeze nici nu pot face asta. Iar ideea ca „fara durere nu castigi nimic” este invechita. Un program de exercitii moderat, lipsit de durere este mai mult decat benefic. De fapt, senzatia de durere este un semn ca trebuie sa te opresti. Atunci cand resimti o durere la nivelul muschilor sunt sanse mari sa te accidentezi, iar febra musculara care urmeaza unui program prea sever te poate impiedica sa-ti continui exercitiile in zilele ce urmeaza.

Ideea de baza in orice sport ai alege este ca exercitiul sa dureze mai mult, nu sa fie mai dificil. Atunci cand depui un efort mai intens se recomanda sa iei o pauza de o zi pentru ca muschii sa se poata vindeca. Pe de alta parte exercitiile usoare care nu solicita organismul foarte mult, pot fi mai lungi si pot fi practicate mai des, de aceea sunt ideale.

Exercitiile te ajuta sa elimini toxinele din organism si sa imbunatatesti activitatea sistemului digestiv. Este stiut faptul ca putina miscare combate cu success constipatia.

Exercitiile cardiovasculare (cele care iti fac inima sa bata mai repede) itipastreaza inima sanatoasa, dar si exercitiile de esuplete si forta sunt de mare ajutor. Exercitiile aerobe (gimnastica aerobica, tae-bo, alergarea) te ajuta sa arzi caloriile si sa elimini apa in exces. Multe personae considera ca exercitiile anaerobe (cele de forta) nu sunt de ajutor in cura de slabire. Nimic mai fals! Exercitiile anaerobe iti intaresc muschii, iar muschii puternici consuma calorii multe prin simplul fapt ca exista. Dieta halterofililor contine pana la 3500 de calorii zilnic, tocmai pentru ca muschii sa se poata hrani.

Din programul zilnic nu trebuie sa lipseasca nici exercitiile de stretching. Considerat pana nu demult o metoda de incalzire inaintea efortului fizic, stretching-ul s-a dovedit a fi un sport in sine. El imbunatateste circulatia la nivelul muschilor, astfel ca acestia isi vor reveni mai usor dupa un efort intens. Tesutul muscular „intins” in mod constant devine mai suplu si mai flexibil, iar exercitiile de forta sau anduranta vor parea mai usoare. Stretching-ul antreneaza articulatiile, care devin mai mobile, scazand riscul de entorse sau alte accidentari. Si nu in ultimul rand, prin intindere, muschii devin mai lungi si mai supli, iar tinuta mai frumoasa.

Iata cateva sfaturi pentru ca exercitiile pe care le faci sa fie mai placute si mai eficiente.

  • Gaseste un prieten cu care sa iti faci exercitiile. Sa stii ca cineva te asteapta la intrarea in parc te ajuta in zilele cand vrei sa trisezi. In plus, e mai placut sa faci sport daca ai pe cineva alaturi.
  • Fixeaza-ti scopuri realiste. Succesele te ajuta sa ramai motivate. De exemplu in prima saptamana poti sa-ti fixezi patru zile in care sa faci sport cate 15 minute. Nut e gandi din prima la 30-60 de minute de miscare. Te simti descurajata cand vezi ca nu poti sa-ti atingi scopurile.
  • Ofera-ti recompense. Evident, mancarea nu este o recmpensa.
  • Fixeaza-ti un moment al zilei in care sa faci sport. Daca nu faci asta vei amana toata ziua, pana cand, seara, vei fi prea obosita.
  • Cere ajutorul prietenilor si al familiei. Daca ei nu te sprijina iti va fi mult mai greu sa-ti respecti promisiunile.
  • Atunci cand esti pe cale sa renunti aminteste-ti primul program de exercitii pe care l-ai facut. Vei vedea cat de usor iti este acum si cat de mult ai progresat.
  • Variaza exercitiile. Daca le faci mereu pe aceleasi, in curand se instaleaza rutina si te plictisesti. Daca nu faci sport cu placere sunt foarte mari sansele sa renunti.
  • Gandeste-te ca sportul te ajuta nu numai sa slabesti, ci si sa iti pastrezi sanatatea.

Sportul este util nu numai pentru corp, ci si pentru minte. El stimuleaza productia endorfinelor, care dau o stare de buna dispozitie si energie.