Esti stresata?

Un examen de trecut, decalajul orar, un conflict cu un coleg de serviciu, o nastere… sunt atatia factori care pot genera stresul! Cum putem evita stresul? Cum sa il infruntam cand acesta este inevitabil? 
Un stres prost gestionat provoaca probleme de sanatate. Anxietate, nervozitate, insomnie, dureri de cap, tulburari digestive, pierderea stimei de sine – stresul are consecinte grave asupra sanatatii fizice si mentale: boli cardiovasculare, ulcer, depresie.
Alcoolul, tigara si medicamentele – prietenii falsi. Stresul inainte de examene este adesea insotit de un consum excesiv de alcool, tigari sau medicamente care ajuta in invingerea anxietatii. Aceste produse nu fac decat sa agraveze lucrurile si sa duca la dependente grave. Incercati sa le evitati pe cat posibil!
Atentie la depresie! Aculmularea de stres provoaca angoase, insomnii, iritabilitate. Acestea duc la piederea increderii in sine, relatii conflictuale cu apropriatii si sindromuri depresive.
Semnalele de alerta. Simptomele digestive sunt printre cele mai frecvente la persoanele care sunt afectate de stres: diaree, constipatie, spasme, balonare. Daca aceste simptome se repeta nu ezitati sa apelati la medic!
Cum pot sa scap de stres? Iata cateva sfaturi:
In primul rand trebuie sa indepartezi factorii stresanti! Pentru a gestiona stresul trebuie in primul rand sa-ti gestionezi timpul! Unul dintre cele mai eficiente moduri de a elimina stresul este de a-ti gestiona cat mai bine timpul si de a-ti fixa prioritati. Intocmeste o lista cu ceea ce trebuie sa faci si un program care sa cuprinda cele mai „stresante” sarcini pe care le ai de indeplinit. Trebuie sa ai o dieta cat mai sanatoasa!
Foarte multe persoane se „refugiaza” in mancare atunci cand trec prin perioade foarte stresante – sesiuni, un proiect important la serviciu, o situatie familiala complicata. Studiile arata ca o dieta sanatoasa reduce in mod semnificativ stresul. 
De asemenea efortul fizic si exercitiile ajuta la reducerea stresului, relaxeaza organismul si il scoate din starea de excitatie nervoasa.
Esti stresata? Bea ceai verde! Ceaiul verde contine polifenoli care ii confera o multime de proprietati antioxidante. Astfel, ceaiul verde are efecte preventive asupra sistemului cardiovascular, este anticancerigen.
Cu cat bei mai mult ceai verde, cu atat scade stresul! Acest studiu a fost efectuat pe 42.000 de japonezi de 40 de ani si peste 40 de ani. S-a constat faptul ca band 5 cesti de ceai verde pe zi, riscul de a suferi de stres se diminueaza cu 20%.
Stresul diminueaza sansele de a ramane insarcinata. Este o idee vehiculata de mult timp, dar care nu a fost demonstrata stiintific pana acum: este mai greu sa ramai insarcinata daca esti stresata!
Stres si sarcina: statisticile vorbesc! Cercetatorii au supravegheat 274 de cupluri timp de 6 luni. Femeile nu au avut niciun istoric de infertilitate, ovulatia fiindu-le supravegheata cu ajutorul unui kit utilizat la domiciliu. O data pe luna, femeile trebuiau sa furnizeze o mostra de saliva in urma caruia oamenii de stiinta masurau alfa amilaza, o enzima care in prezenta stresului creste. Bilant: femeile cu un nivel ridicat de stres aveau cu 12% mai putine sanse de a ramane insarcinate decat femeile care nu erau stresate.
De ce stresul influenteaza sarcina?
Cercetatorii nu au stabilit inca cu precizie de ce stresul diminueaza sansele de a ramane insarcinata. Au doar cateva explicatii – stresul are influenta considerabila asupra numeroaselor procese din organismul nostru (sistemul imunitar, echilibrul hormonal, sistemul cardiovascular). Dar cum sa trecem peste stres? 
Mai ales faptul ca nu ramai insarcinata cauzeaza si mai mult stres! Iata cateva sfaturi:
  • Relaxeaza-te si vei ramane insarcinata;
  • Ia-ti o vacanta;
  • Nu te mai gandi la asta atat de mult!
Pentru a gestiona cat mai bine stresul din viata ta este important sa ai o relatie buna cu familia si cu prietenii, in concluzie ai nevoie de prezenta prietenilor in viata ta. Cere-le ajutorul si accepta-le suportul neconditionat.