Cauzele obezitatii

Obezitatea incepe sa semene tot mai mult cu o pandemie: pe toate continentele, in toate tarile, numarul obezilor de toate varstele creste pe zi ce trece. In acelasi ritm se dezvolta industria produselor pentru slabit care promite o slabire rapida, usoara si sanatoasa. Insa stim cu totii ca nu se intampla niciodata asa. Pentru a slabi ai nevoie de vointa si trebuie sa-ti schimbi radical modul de viata. Si, de asemenea, este important sa stii ce se intampla in corpul tau pentru a nu cadea in plasa producatorilor de suplimente minune. Esentiala este intelegerea motivelor pentru care ne ingrasam. Stiind care sunt factorii putem sa-i combatem eficient.

 

 

Gena economiei sau rezistenta la leptina.

Senzatia de foame si satietate este controlata de anumite enzime si hormoni. Unul din ei este leptina. Cu cat nivelul de leptina este mai mare, cu atat senzatia de satietate apare mai repede, deci cu atat mancam mai putin. Unele personae au un nivel mai scazut al leptinei. S-a dovedit ca acest lucru depinde intr-o oarecare masura de rasa, astfel ca femeile afroamericane si amerindiene au nivelul cel mai scazut al acestui hormon deci sunt cel mai predispuse la ingrasare. Se pare ca asa numita gena a economiei este o ramasita de la stramosii nostri, pe vremea carora mancarea se gasea rar si greu. Organismul lor s-a adaptat situatiei si le permitea sa manance mai mult, facandu-si rezerve pentru perioadele de infometare. Insa astazi mancarea nu mai este o problema si persoanele rezistente la leptina se supraalimenteaza. Vointa este cheia in acest caz. Trebuie sa te abtii de la a manca prea mult, caci organismul s-ar putea san u-I poata spune intotdeauna cu precizie cand este satul.

Mancarea atotprezenta

La fiecare colt de strada este un restaurant, un fast food sau un chiosc cu bunatati. Avem cuptoare cu microunde, mixere, roboti de bucatarie, putem cumpara semipreparate. In plus alimentele sunt procesate chimic asa incat sa aiba un gust irezistibil. Cu zeci de ani in urma situatia era cu totul alta. Mancarea se pregatea numai produse naturale, iar pregatirea unei mese dura ore intregi. Nu existau dulciuri gata pregatite deci cine voia o gustare probabil ca manca un fruct si nu o gogoasa sau un pateu, asa cum facem astazi. Nu e de mirare, ca oamenii erau mai slabi, mai sanatosi si traiau mai mult.

Sedentarismul

Muncile grele sunt facute aproape in totalitate de masini, iar mare parte apopulatiei lucreaza la un birou in fata unui calculator, fara sa consume aproape nicio calorie. Dimineata facem trei pasi pana la masina si inca trei din masina in birou, nu mai urcam scarile, pentru ca exista lifturi, nu mai facem sport pentru ca nu avem timp. Generatiile de astazi consuma cu 800 de calorii mai putin decat bunicii nostri. Ar trebui sa alergam o ora intreaga pentru a depune acelasi efort pe care il depuneau ei. Sedentarismul s-a extins si in afara locului de munca. Avem masini de spalat automate, aspiratoare, care ne scutesc de efort dar ne “daruiesc” kilograme in plus. Nici macar nu ne mai ridicam de pe canapea ca sa schimbam postul televizorului. Pentru ca modul nostru de viata exclude exercitiul fizic trebuie sa-l adaugam noi in rutina zilnica. 30 de minute de sport, de trei ori pe saptamana este un pas mare pe care poti sa-l faci pentru sanatatea ta.

Atitudinea fata de mancare

Mancarea este o recompensa pe care ne-o oferim atunci cand suntem tristi, este un mod de a socializa (la masa, in oras), o metoda de a ne disciplina copii, si o modalitate de a ne umple timpul liber sau de a sarbatori, un pretext pentru a lua o pauza. Am inceput sa traim pentru a manca iar rezultatele se vad in numarul mare de obezi din toate tarile.

Dependenta de mancare

Consumarea unui anumit drog tinde sa mareasca nivelul endorfinelor din sange, un hormon care produce senzatii de bine. Avand in vedere ca mancarea noastra este procesata chimic, anumite substante care o compun pot provoca dependenta, intocmai ca alcoolul sau drogurile. Starile de furie sau depresie sunt foarte usor de calmat cu ajutorul dulciurilor, iar de aici pana la o tulburare de alimentatie mai e doar un pas.

Problemele endocrine

Multe persoane care se lupta cu kilogramele in plus pot suferi de tulburari endocrine, fara ca macar sa stie. Ideal ar fi ca toti cei care tin dieta dupa dieta si nu reusesc sa slabeasca sa consulte un medic. Insa neglijenta ne impiedica sa facem asta. Ne-am obisnuit sa mergem la doctor numai atunci cand durerea ne impiedica sa ducem o viata normala si multi dintre noi nu stiu ca obezitatea este o boala grava.

Modul de viata dezorganizat

Ne trezim prea tarziu ca sa mai avem timp pentru micul dejun, asa ca inghitim pe fuga o bucata de ciocolata, la pranz nu avem timp sa manancam decat o punga de chips-uri, seara abia reusim sa facem un dus, dupa care iesim in oras. Ajungem inapoi acasa tarziu si luam o masa uriasa pentru a recupera tot ce am pierdut in timpul zilei. Asta inseamna un mod de viata dezorganizat. Uneori mancam prea mult, alteori mancam prea putin, uneori mancam prea mult zahar, alteori il evitam complet. Dormim putin, suntem prea ocupati ca sa ne bucuram de o masa sanatoasa preparata in casa. Modul de viata dezorganizat ne modifica apetitul, ne creeaza pofte, ne modifica brusc nivelul glicemiei si rata metabolismului.

Alcoolul atotprezent

Orice aniversare se sarbatoreste cu alcool, orice sarbatoare trebuie sa ne prinda cu alcool pe masa, si orice familie are in casa cel putin o sticla de alcool, pentru ca e oricand posibil sa apara cate un musafir care trebuie servit cu ceva. La iesirile in oras e la moda sa consumi cocktail-uri, iarna ne incalzim cu tuica fiarta iar vara ne racorim cu bere. Alcoolul, chiar si in cantitati moderate este dusmanul siluetei, caci ficatul il vede ca pe o toxina si e prea ocupat ca sa il elimine, nemai avand timp sa descompuna alimentele. In plus alcoolul are si foarte multe calorii “goale”, fara nicio valoare nutritiva.