Caderea parului

Parul este mereu o sursa de nemultumire si ingrijorare pentru noi, femeile. Niciodata nu suntem multumite de el. E prea cret, prea drept, prea subtire, prea mult, prea putin, prea lung, prea scurt. Dar cea mai mare suparare e caderea parului. De cate ori observam cateva fire pe chiuveta ne si vedem capul complet lipsit de par. Din fericire, alopecia definitiva, cea care ii supara adesea pe barbati, nu prea se intalneste la femei, sau cel putin nu in acea forma grava care sa te lase fara niciun par de fir pe cap.

 

Fiecare din noi are cam 100.000 de fire care cresc independent unele de altele, in trei faze. Faza de crestere tine 90% din viata firului de par, adica patru sau cinci ani. Faza de stagnare dureaza doar 10% din viata unui fir, adica numai cateva luni. La sfarsitul ei, firul cade, impins de un altul care se pregateste sa apara in locul lui.

 

In mod normal pierdem cam 50 de fire pe zi, care cad atunci cand ne pieptanam sau la dus. Asadar nu trebuie sa ne sperie cele cateva fire care raman pe piaptan sau in cada. E perfect normal sa-ti cada parul, e un lucru ce face parte din procesul natural de regenerare. Problemele apar atunci cand pierzi mai mult de 100 de fire zilnic. Bineinteles ca nu vei sta sa le numeri insa cu siguranta iti dai seama ca pierzi mai mult decat e normal.

 

De ce ne cade, uneori, mai mult par? Pot fi o multime de motive. In majoritatea cazurilor, caderea parului este provocata de:

 
  • dezechilibre hormonale (dupa ce intrerupi anticonceptionalele, dupa nastere)
  • carente nutritive (malnutritie, infometare)
  • boli metabolice,
  • probleme ale scalpului,
  • probleme psihologice sau stres puternic
  • o trauma fizica cum este o boala acuta sau o interventie chirurgicala.
  • anumite medicamente (cum sunt cele pentru chimioterapie)
  • abuzul de produse de styling sau folosirea unor produse de slaba calitate
  • coafuri care suprasolicita firul de par.
 

Cand observi ca iti pica prea mult par, de obicei la doua sau trei luni dupa aparitia cauzei, probabil ca problema de sanatate a fost deja corectata, asa ca asteapta-te ca lucrurile sa se imbunatateaca de la sine. Oricum, nu prea ai avea ce face decat sa identifici si sa elimini motivul care iti face parul sa pice.

In schimb, daca stii ca ai tendinta sa-ti pierzi parul in anumite perioade mai dificile, iata ce poti face pentru ca daunele sa fie cat mai mici:

 
  • Nu folosi in exces uscatorul, placa de intins parul, ondulatorul sau alte aparate ce folosesc caldura.
  • Daca te vopsesti, fa o pauza de cel putin sase-opt saptamani intre doua vopsiri.
  • Nu-ti face prea des coafuri care strang parul (coada de cal, coc, pletite). Daca iti prinzi parul in coada de cal, leag-o mai slab.
  • Foliculii firelor de par sunt facuti din proteine, deci adopta o dieta bogata in proteine. Alimentele care iti vor fi de folos sunt ouale, fasolea, mazarea, lactatele si, bineinteles, carnea de pui, peste, vita, porc. Daca vrei sa eviti carnea inlocuieste-o cu soia.
  • Calciul este un mineral important pentru sanatatea parului, deci nu ocoli lactatele.
  • Pe langa dieta, este foarte important somnul. Ai nevoie de cel putin sapte ore de somn pe noapte.
  • Alege cu grija produsele de styling si ingrijire. Pe cat posibil foloseste produse de calitate. Ideal ar fi sa le folosesti numai pe cele de ingrijire (sampon, masti, balsam), nu si pe cele de styling (fixativ, spuma, ceara, gel).
  • Substantele care fac rau intregului organism dauneaza si parului. Asa ca renunta, pe cat posibil, la fumat si alcool.