Atentie la indulcitorii artificiali!

Se vorbeste tot mai mult despre pericolele zaharului, numit, mai nou, „moartea alba” si despre efectele secundare pe care le are el pe termen lung. In plus, are si foarte multe calorii, care contribuie la cantitatea consumata zilnic, ducand la ingrasare. Nu este de mirare ca tot mai multe persoane se intorc catre indulcitorii artificiali, ca varianta la fel de dulce dar mai saraca in calorii si mai putin periculoasa.

Indulcitorii artificiali sunt substante chimice sintetice care indulcesc precum zaharul, dar cu mult mai putine calorii. Pentru ca sunt mai dulci ca zaharul chiar si de 300 de ori, este de ajuns o cantitate foarte mica pentru a indulci o cana de ceai sau o crema. Indulcitorii artificiliali se vand sub forma de pastile, lichide sau prafuri care se pot adauga in mancare sau bauturi dar sunt incorporati si in dulciuri, precum ciocolata, creme, prajituri, etc. Sunt folositi ca parte din curele de slabire, dar si in alimentatia diabeticilor pentru ca indulcitorii artificali nu ridica glicemia.

Principalii indulcitori artificiali

Zaharina

A fost unul dintre primii indulcitori descoperiti si a devenit un real ajutor pentru diabetici, pentru ca nu este asimilata in nicun fel de organism si se elimina in intregime prin urina. Desi studiile pe cobai au aratat ca provoaca tumori maligne ale vezicii urinare, studiile pe oameni nu au aratat niciun pericol si zaharina a ramas un indulcitor legal. Este de sute ori mai dulce decat zaharul, deci e nevoie de o cantitate mult mai mica pentru a indulci mancarea, insa lasa un gust amar dupa consumul unei cantitati mari, si este instabila la temperaturi inalte, ceea ce inseamna ca nu se pune in mancare decat dupa gatire.

Aspartamul

Este inclus in peste 6000 de produse vandute in intraga lume, uneori in combinatie cu zaharina, alteori singur. Este de 180 de ori mai dulce decat zaharul astfel ca, desi contine 4 calorii/gram, contributia sa la numarul de calorii/zi este neglijabila. In timpul digestiei aspartamul este descompus in mai multe substante, una dintre ele fiind fenilalanina, un amino-acid esential pe care unele persoane nu-l pot metaboliza. Boala se numeste fenilcetonurie si poate avea urmari foarte grave. Aspartamul este instabil la temperaturi mari si nu poate fi folosit la gatit.

Ciclamatul de sodiu

Este de 30-50 de ori mai dulce decat zaharul, lasa un gust usor neplacut, insa mai slab decat cel pe care il lasa aspartamul sau zaharina. In Statele Unite, ciclamatul este interzis pentru ca se crede ca ar contrui la aparitia cancerului de vezica urinara si la problemele testiculare care dau infertilitatea masculina. In Romania este inca permis.



Acesulfam-K


Este de pana la 200 de ori mai puternic decat zaharul, poate sa lase un gust amar, insa are avantajul ca este stabil termic, deci se poate folosi la gatit. Desi multi pretind ca ar contine compusi cancerigeni, acesulfamul este permis si se foloseste adesea chiar si in medicamente, pentru a le imbunatati gustul.

Producatorii de dulciuri si sucuri folosesc foarte rar un singur indulcitor la un produs. De obicei se folosesc amestecuri. De exemplu aspartamul si acesulfamul, atunci cand sunt combinate dau un gust mai asemanator cu al zaharului. Iar amestecul cu o parte zaharina si 10 parti ciclamat mascheaza gustul neplacut lasat de aceste produse folosite separat.

De-a lungul timpului s-au facut mai multe studii legate de pericolele indulcitorilor artificiali si au aparut multe teorii care leaga consumul acestor produse de boli grave precum cancerul. Primul studiu de acest fel a aratat ca, la cobai, zaharina provoaca un cancer al vezicii urinare. Imediat s-a presupus ca si la oameni ar avea acelasi efecte. Desi studiile pe subiecti umani au contrazis teoria, a ramas aceasta convingere ca indulcitorii ar provoca tumori maligne. Pana la urma, acesti indulcitori nu sunt decat E-uri.

Se vorbeste si despre urmari imediate ale consumului de indulcitori. Este vorba despre dureri de cap, greata, varsaturi, diaree, reactii alergice, atacuri de panica si chiar depresie. Se spune ca in urma cu ceva ani, un studiu legat de aspartam si posibilitatea ca el sa duca la depresii a trebuitr sa fie oprit prematur pentru ca peste jumatate din subiectii testati aveau simptomele unei depresii grave. Unii spun chiar ca indulcitorii lezeaza celulele si impiedica dezvoltarea lor normala, motiv pentru care copiii si adolescentii nu ar trebui sa ii consume deloc.

Cu toate acestea, Institutul American pentru Cancer spune ca nu exista nicio legatura demonstrata stiintific intre indulcitorii artificiali si tumorile canceroase. Iar mai multe organizatii mondiale, printre care si Food and Drug Administration, din SUA, recunoscuta pentru severitatea sa, ne asigura ca indulcitorii artificiali nu prezinta niciun risc pentru santatate, atata timp cat nu abuzam de ei, si respectam anumite doze zilnice. De exemplu, pentru aspartam, doza maxima recomandata este de 50 mg la fiecare kilogram de greutate corporala (echivalentul a 18-19 cutii de suc light), pentru zaharina – 5 mg/ kg, pentru acesulfam K – 15 mg/kg, pentru ciclamat – 11 mg/kg. Acceste doze au fost calculate in urma unor studii stiintifice si sunt de 100 de ori mai mici decat cea mai mica cantitate care ar putea sa dea probleme de sanatate.

Chiar si asa, trebuie sa tinem cont ca folosirea indulcitorilor artificiali nu inseamna neaparat o silueta perfecta. Chiar daca inlocuim zaharul din dulciuri cu zaharina sau aspartam, asta nu inseamna ca putem manca oricat vrem. Pe langa zahar, dulciurile contin faina, grasimi si multe alte ingrediente care sunt destul de bogate in calorii ca sa duca la acumularea grasimilor. Daca un produs este light, asta nu inseamna ca nu are calorii. Ajunge sa comparam eticheta unei ciocolate normale cu a uneia fara zahar si vom constata ca numarul de calorii este aproape egal. Unul dintre pericolele reale ale indulcitorilor este acela ca pot crea impresii false despre un anumit produs, ceea ce duce la consumul exagerat si cresterea in greutate.

Concluzia este ca indulcitorii au beneficiile lor, nu numai pentru diabetici ci si pentru persoanele sanatoase. Insa trebuie folositi cu intelepciune. Nu e nimic rau in a inlocui sucul normal cu cel light, atata timp cat el nu reprezinta decat o mica parte din cantitatea de lichid consumata intr-o zi.