Tipuri de diete

Nu exista nicio dieta care sa se potriveasca tuturor celor care doresc sa slabeasca. Nimic nu functioneaza pentru toata lumea. Trebuie sa incerci mai multe regimuri, trebuie sa afli care este cel ce te ajuta sa slabesti si care este cel ce te face sa te simti bine, caci cura de slabire trebuie sa fie o perioada ca oricare alta. Daca intervin frustrarile, furia, dezamagirea, rezultatele (oricat de mici) obtinute pana in acel moment se vor pierde. Alege dieta care ti se potriveste, in functie de sanatatea ta si de modul tau de viata.

 

Dieta fara carbohidrati

Dieta fara carbohidrati este de obicei asociata cu dieta Atkins, dar mai sunt si alte tipuri. De exemplu dietele South Beach si Zone Diet se bazeaza pe acelasi principiu al eliminarii carbohidratilor din alimentatie. Dietele fara carbohidrati reduc sau elimina de tot carbohidratii asa incat sa se reduca si productia de insulina.  Carbohidratii nu sunt altceva decat zahar sub diferite forme: fructoza in fructe, maltoza in bere, lactoza in lapte, glucoza in zaharul pur. Odata ajunsi in organism, carbohidratii produc energia de care avem nevoie in fiecare zi.


Explicatia stiintifica a dietelor low carb este legatura dintre consumul de carbohidrati si efectele pe care le au ei asupra glicemiei. Nivelul glicemiei este reglat de doi hormoni produsi de pancreas: insulina, care scade nivelul zaharului si glucagonul care il ridica. In tarile dezvoltate, alimentatia se bazeaza in principal pe carbohidrati, asa incat fiecare masa ridica foarte mult nivelul glicemiei. Acest nivel ridicat opreste ketoza, facand ca excesul de energie sa fie stocat sub forma de grasime. Din contra, regimul fara carbohidrati, impiedica secretia insulinei si face organismul sa intre in starea de ketoza (pentru ca nu primeste zahar, adica energie, corpul incepe sa sa-si extraga energia din depozitele de grasime).


Ca sa limitezi consumul de carbohidrati trebuie sa renunti la paste, paine, cereale, alcool, dulciuri, cartofi, orez. Unele diete recomanda chiar renuntarea la fructe si legume pentru un timp, caci si acestea contin carbohidrati. Fiecare dieta difera in functie de cantitatea de carbohidrati care este permisa, alimentele care trebuie sau nu trebuie consummate. De asemenea, exista diete low carb care permit consumul de grasimi de orice fel, pe cand altele limiteaza si grasimile.


Adversarii dietelor fara carbohidrati sustin ca acestea sunt periculoase deoarece lasa organismul fara energia de care are nevoie pentru a functiona. Ca efecte secundare vor aparea oboseala, nervozitatea, durerile de cap. In plus, consumul de proteine si grasimi poate mari colesterolul si provoca boli cardiovasculare. Odata cu carbohidratii se reduce si consumul de fibre, de aceea se poate instala constipatia. Pentru a o combate trebuie consumate multe lichide, in special apa.  


Dietele fara carbohidrati pot da rezultate destul de bune, insa pentru a pastra aceste rezultate cura de slabire trebuie vazuta ca fiind mai mult decat atat. Trebuie vazuta ca fiind un mod de viata. In prima faza a regimului (doua saptamani) consumul de carbohidrati este redus foarte mult, asa incat organismul sa inceapa ketoza. In a doua faza se introduce in alimentatie o cantitate foarte mica de carbohidrati, de obicei constand in fructe si legume. Aceasta perioada tine pana cand ajungi la greutatea dorita. Insa ultima faza, cea de a treia dureaza toata viata. Ai voie sa mananci fructe si legume oricat de multe, din cand in cand si ceva dulce, dar nu vei reveni niciodata la vechiul mod de alimentatie.

Dieta fara grasimi

Adeptii dietei low fat sustin ca depozitele de grasime provin din… grasime. Ei considera ca aceasta trebuie exclusa din alimentatia noastra, si nu carbohidratii care ne furnizeaza energia.


Cura de slabire fara grasime elimina grasimea complet din alimentatie. Carnea grasa, de porc, trebuie inlocuita cu cea slaba de peste sau pui. Chiar daca alegi pui, nu trebuie sa consumi decat pieptul si sa dai la o parte pielea, care este cea mai grasa parte. Daca renunti la grasime, nu numai ca slabesti dar capeti si o sanatate mai buna. Acest mod de viata ajuta la diminuarea colesterolului si la prevenirea cancerului.


De asemenea va trebui sa renunti la produsele de patiserie, la prajituri si dulciuri. Chiar daca nu par a contine grasime, acestea contin de fapt cel mai periculos tip de uleiuri. Este vorba despre gasimile trans, obtinute prin solidificarea uleiurilor vegetale. Orice tip de ulei hidrogenat face rau organismului nostru. O lingura de margarina (foarte bogata in grasimi trans) este de ajuns pentru ca sanatatea ta sa fie in pericol.


Intr-adevar grasimile sunt bune pentru corpul nostru, caci ele protejeaza inima si celelalte organe, insa alege pentru asta uleiul natural, de masline, care contine acizi grasi omega 3 ce produc cholesterol “bun”. Acesta nu numai ca nu ataca organismul, dar il si protejeaza impotriva bolilor cardiovasculare si a cancerului (cu ajutorul radicalilor liberi ce protejeaza celulele)



Regimul disociat


Adeptii dietei disociate considera ca nici grasimile nici carbohidratii nu ingrasa, ci combinatia lor. Dupa cum spune si numele, cura disociata se bazeaza pe separarea alimentelor in cadrul unei zile sau al unei mese. Alimentele sunt impartite in trei categorii: cele care contin carbohidrati, cele care contin proteine si cele care contin fibre.


Dietele mai usoare nu permit combinarea carbohidratilor si a proteinelor la aceeasi masa. Fibrele (fructe, legume) pot fi combinate atat cu grasimi cat si cu carbohidrati, dar niciodata nu trebuie amestecate grupele unu si doi.


Regimurile mai drastice nu permit amestecarea mai multor tipuri de alimente in timpul unei zile. Astfel vei avea o zi de fructe, una de legume, una de lactate, una de proteine, una de carbohidrati. Se continua astfel pentru o anumita perioada (faza de slabire), pana se ajunge la greutatea dorita, dupa care se trece la un regim mai putin drastic (faza de mentinere), insa niciodata nu trebuie revenit la vechiul mod de viata.


Este un regim foarte eficient pe termen lung, pentru ca riscul de a renunta la dieta este scazut, iar sanatatea nu iti este pusa in pericol. Desi mananci doar alimente dintr-o singura grupa, poti manca pe saturate, deci nu vei fi tentata sa cedezi in fata primei prajituri pe care o vezi. Din pacate primele rezultate apar abia dupa cateva saptamani de regim.  

Cura de dezintoxicare

Nu este vorba de tratarea alcoolismului sau a toxicomaniei. Este vorba despre eliminarea din corp a acelor substante nocive: chimicale (coloranti, indulcitori, E-uri), noxe inhalate, “droguri” (tutun, cofeina). Exista o multime de metode folosite pentru detoxificare.


Cele mai multe diete indeamna la consumul de fructe si legume, ca aliment principal, in special fucte si legume crude, negatite, neconservate. Alte metode de a detoxifica organismul sunt: consumul foarte mare de apa si ceaiuri diuretice, folosirea de laxative sau purgative, postul.


O astfel de cura poate parea eficienta, mai ales celor care au vointa. Intr-adevar rezultatele nu intarzie sa apara, ceea ce este si normal avand in vedere cantitatea foarte mica de alimente consumate. Totusi, este usor de imaginat ca odata cura terminata, se revine la greutatea initiala, caci regimul de detoxificare nu este unul care sa poata fi urmat toata viata, precum cel disociat sau cel fara grasimi.  


In plus, adversarii acestui regim sustin ca este chiar periculos spentru sanatatea noastra. A te priva de nutrientii atat de necesari pentru o saptamana sau doua, poate avea urmari destul de grave, mai ales daca organismul tau este slabit de regimuri repetate. Te poti astepta la dureri de cap, oboseala, nervozitate si sentimente de frustrare.