Regimul Atkins

Conform Regimului Atkins, excesul de greutate nu este datorat intotdeauna unui dezechilibru al metabolismului alimentar, adica unei rele asimilari a zaharului. Acest principiu a fost dezvoltata de catre doctorul Atkins in anii 70. Ideile doctorului Atkins au luat numele de Regimul Atkins.

Principiul. Glucidele trebuie sa fie suprimate. Adica pastele, orezul, cartofii, painea, fructele, leguminoasele (fasolea verde, fasolea oloaga, mazarea, lintea), dulciurile, bauturile dulci si cele alcoolice.  In schimb, proteinele pot sa fie consumate dupa voie: carne, peste, fructe de mare, oua, lapte neindulcit (fara branza degresata care contine glucide). Mesele contin carne, peste, oua si branza.

Deci trebuie sa consumati in cantitate limitata: glucide. Ca sa evitati sa nu apara vreo carenta, nu urmati acest regim mai mult de 10 sau 15 zile.

Cum trebuie sa procedati: spuneti la revedere carbohidratilor (paine, paste, cereale, legume, fructe, dulciuri), mancati  multa carne si, foarte important:  luati vitamine si minerale.

Carbohidratii nu trebuie sa ii consumati decat 20 de grame pe zi in primele 2 saptamani, dupa care trebuie sa cresteti cu 5 grame pe saptamana portia. Consumati multe grasimi, proteine, combinate bineinteles  cu exercitiile fizice.

Care sunt punctele forte. Pierderea kilogramelor poate fi rapida la inceput, intre 2 si 4 kilograme, in prima saptamana, fara sa aveti o senzatie de foame, fara prea multe frustrari. Regulile sunt destul de usor de urmat: nu trebuie sa numarati caloriile nu aveti prea multe produse interzise. Acest tip de regim poate aduce foarte bune rezultate in cazul subiectilor obezi, cu conditia sa fie supravegheat de catre medici.

Care sunt punctele slabe. La fel ca si in cazul celorlalte diete in care sunt excluse anumite alimente, riscul aparitiei unor carente sunt destul de ridicate. Corpul fiind privat de glucide isi va cauta energia in grasime dar si in muschii corpului provocand oboseala fizica si psihica. Aporturile importante de materii grase nu sunt foarte recomandate de catre nutritionisti, acestea putand reprezenta un risc ridicat in ceea ce priveste arterele inimii. Absenta fructelor si aportul redus de legume provoca destul de repede carente in vitamine, saruri minerale si fibre, favorizand astfel aparitia unor  stari de oboseala si a constipatiei.

Kilogramele pot sa reaapara de indata ce reveniti la o alimentatie normala.

Sfaturi. Acest regim „extrem” poate sa dea rezultate eficiente in cazul unor pacienti obezi dar acestia trebuie sa fie supravegheati de catre medici. Ca si in cazul altor regimuri, vor aparea unele carente, deci ar fi mai bine sa cereti sfatul medicului vostru sau al unui nutritionist inainte sa il incepeti. Daca suferiti de o anumita afectiune, daca luati medicamente, este obligatoriu sa cereti sfatul medicului inainte sa urmati acest regim. In majoritatea cazurilor in care vreti sa slabiti, in ceea ce priveste „regimul” de slabit, un nutritionist nu va va sfatui sa il urmati. Si asta, deoarece il urmati pe o perioada destul de scurta, apoi reveniti incet la vechile obiceiuri alimentare. Organismul va incepe sa economiseasca energia de care dispune, fiind privat de calorii. Dupa un anumit timp apare riscul cresterii in greutate. Este ceea ce nutritionistii numesc efectul yo-yo. (pierdere de greutate – luare in greutate).

In cazul unui surplus de greutate, din punct de vedere dietetic, este recomandat mai intai sa se schimbe obiceiurile alimentare si sa va tineti de aceste obiceiuri alimentare sanatoase decat sa va lansati in regimuri draconice. O activitate fizica regulata este recomandata. Obiectivul pe care vi-l propuneti trebuie sa fie rezonabil dar sa fie atins! Deja pierderea a 10% din greutatea initiala este considerata un rezultat foarte bun de catre nutritionisti mai ales daca acest lucru va diminua riscul aparitei anumitor boli cauzate de obezitate.