Mituri legate de alimentatie (partea II-a)

Exista mai multe „ziceri” legate de mancare, care au facut cariera de-a lungul vremii, desi nu se bazeaza pe nimic concret. Astfel de mituri trebuie dovedite o data pentru totdeauna ca false, pentru ca sanatatea noastra sa nu aiba de suferit. In plus, daca stiti adevarul, puteti face alegeri si lua hotarari in cunostinta de cauza. Alegerile si hotararile cele mai corecte pentru dumneavoastra.

Daca gatesc legumele, acestea isi pierd din continutul de vitamine

Fals! De fapt, gatitul ajuta organismul sa absoarba mai bine nutrientii din anumite legume. Spre exemplu, licopina, un fitonutrient care ajuta la prevenirea cancerului, este mai puternica in sosul de tomate gatit decat in rosiile proaspete. Pe de alta parte, exista si posibilitatea ca modul in care sunt gatite legumele sa determine pierderea multor nutrienti. Acest lucru se poate evita, urmand o regula simpla: Nu fierbeti prea mult legumele, decat daca doriti sa faceti supa! Nutrientii vor ramane in apa in care au fost fierte, si nu acesta este scopul nostru. Una peste alta, gatiti legumele la cuptor, la abur sau la microunde, cu cat mai putina apa posibil si mentineti durata de preparare cat mai apropiata de minim. In rest, succes la gatit!

Poftele sunt modul in care corpul dumneavoastra va spune ca are nevoie de ceva

Nu este adevarat! Intr-adevar, aceasta pare a fi o scuza destul de buna pentru sot, dar poftele chiar nu sunt un mod in care organismul va semnaleaza ca aveti nevoie de ceva anume. Si, in acest sens, s-au facut si studii. Spre exemplu, unul in care subiectii, avizi dupa ciocolata, erau invitati sa aleaga intre un coctail de nutrienti si substante chimice (nu foarte atragator la privit si nici aromat), care continea toate elementele pe care le contine ciocolata, si un baton nutritiv care avea consistenta, aspectul, mirosul si gustul de ciocolata, fara a contine absolut nici un ingredient care se gaseste in ciocolata. Sa va mai spunem ce au ales subiectii? Nu credem ca mai este nevoie. Asadar, poftele sunt determinate psihologic si emotional. Avem pofta de mancaruri care ne plac si pe care le asociem, voluntar sau involuntar, cu momente placute din viata. Spre exemplu, ni se poate face pofta de hamburgeri fie pentru ca pur si simplu ne plac foarte mult, fie pentru ca avem niste amintiri foarte placute cu un gratar in familie la care s-au pregatit hamburgeri. In orice caz, nu pentru ca avem deficit de proteine si de fier.

Cafeaua decofeinizata nu contine cafeina

Gresit! De fapt, cafeaua decofeinizata din comert contine si cafeina. Este drept, nu la fel de multa ca in cafeaua normala, dar, fara doar si poate, exista. Asadar, daca aveti probleme cu somnul sau cafeaua nu va face bine la inima, renuntati definitiv la ea. Puteti trece pe ceaiuri aromatice fara cofeina, racoritoare si energizante sau, pentru o sanatate de fier, alegeti ca in reclame, apa plata cu lamaie.