Mic glosar al dietelor

In incercarea de a pierde cateva kilograme este important sa stii care sunt mecanismele ce au loc in copul tau si care sunt substantele care te ajuta sa slabesti. Informatii se gasesc astazi peste tot, insa nu intotdeauna sunt atat de explicite pe cat ne-am dori. Termeni ca LDL, ketoza, trigliceride, grasimi trans iti suna cunoscut dar nu stii exact ce inseamna? Citeste in continuare si vei gasi o explicatie pentru fiecare din ei.

 

Acizii grasi esentiali

Sunt un tip de acizi grasi polinesaturati de care organismul are nevoie dar pe care nu ii poate produce, motiv pentru care trebuie sa fie inclusi in dieta. In aceasta categorie intra acizii omega 6 si faimosii omega 3, care se gasesc in peste, ulei de masline si nuci.

Acizii grasi omega 3

Un tip de acizi grasi polinesaturati care e gasesc in special in pestele gras (scrumbie, ton, somon) dar si in soia si nuci, in cantitati mai mici.

Aspartamul

Daca bei sucuri „light”, termenul iti este cunoscut. Aspartamul este un indulcitor artificial care nu contine aproape nicio calorie, insa este periculos pentru ca se descompune in fenilalanina (lucru care trebuie sa fie mentionat pe eticheta produselor), o substanta ce perturba activitatea sistemului nervos central si a creierului.

Caloria

Caloria este unitatea de masura a energiei. Cu cat un aliment este mai bogat in calorii cu atat poate produce mai multa energie. Dar consumand mai multe calorii decat are nevoie organismul, excesul va fi stocat sub forma de grasime.

Carbohidratii

Alaturi de proteine si grasimi carbohidratii sunt una din cele trei grupe de nutrienti. In categoria carbohidratilor intra zaharul, celuloza si amidonul din cereale, fructe, legume, paine. Carbohidratii sunt procesati de organism pana se ajunge la molecula simpla de glucoza, din care corpul extrage energia de care are nevoie. De aceea, carbohidratii sunt consideratii principalul „combustibil” al corpului.

Colesterolul

O substanta moale, cu o consistenta de ceara, prezenta in toate partile organismului, inclusiv sistemul nervs, piele, muschi, inima, intestine. El ste produs de organism dar se gaseste si in anumite alimente. Colesterolul este necesar organismului dar o cantitate prea mare se poate depune pe vasele de sange, ingreunand circulatia si provocand afectiuni cardiovasculare.

Efectul yo-yo

Un medic de la Universitatea Yale a numit yo-yo acel tip de alimentatie care duce la flutuatii mari in greutate. Acestea apar la persoanele care tin regimuri foarte stricte, pierd multe kilograme, apoi renunta la cura de slabire si se ingrasa din nou. Dieta perfecta este cea care inlatura efectul yo-yo si permite mentinerea unei greutati constante.

Fibrele

O componenta nedigerabila a fructelor, legumelor si cerealelor, de o mare importanta pentru sanatate. Exista doua tipuri principale de fibre: cele nesolubile, care nu se dizolva in apa si ajuta la prevenirea constipatiei, si cele solubile care se dizolva in apa si ajuta la reglarea glicemiei si a colesterolului. Un tip de fibra este pectina, care se gaseste in mere.

Grasimile saturate

Un tip de grasimi care se gasesc in carne, lactate si in unele uleiuri. Acestea sunt un factor important al nivelului crescut al colesterolului. In mod natural, grasimile saturate sunt solide la temperatura camerei.

Grasimile nesaturate

Un tip de grasimi care reduce nivelul colesterolului din sange. La temperatura camerei sunt lichide si se gasesc in special in uleiurile vegetale. Exista doua tipuri de grasimi nesaturate: cele polinesaturate (in ulei de floarea-soarelui, porumb, soia) si cele mononesaturate (in ulei de masline, alone, nuci)

Grasimile trans

Un tip de grasimi formate prin hidrogenarea grasimlor nesaturate. Producatorii de alimente folosesc acest proces pentru a obtine grasimi solide si cu un termende valabilitate mai mare. Se gasesc in margarina, produse fast food, prajituri, bomboane. Sunt foarte periculoase pentru organism deoarece maresc nivelul colesterolului rau si il scad pe cel al colesterolului bun. Unele studii auaratat ca ar avea o anumita legatura cu infertilitatea feminina.

Glucoza

Glucoza este zaharul simplu care foloseste ca prima susrsa de energie in organism. Glucoza este obtinuta in special din carbohidrati, dar organismul o poate extrage si din grasimi si proteine. Substanta ajunge, prin sange, la fiecare celula, dar cellule nu o pot folosi in lipsa insulinei.

Indicele de masa corporala

Este un indicator recunoscut stiintific de calculare a greutatii ideale din punctul de vedere al sanatatii. IMC sau BMI (din engleza, Body Mass Index) se calculeaza impartind greutatea in kilograme la patratul inaltimii in metri. Exemplu: la inaltimea de 1.65 metri si greutatea de 59 de kilograme, 1.65×1.65=2.7, 59:2.7=21,8. Pentru a interpreta rezultatul calculului se foloseste tabelul urmator.

  • sub 18,5 subponderal
  • intre 18,51 si 24,99 greutate normala
  • intre 25,00 si 29,99 supraponderal
  • intre 30,00 si 34,99 obezitate (clasa I)
  • intre 35,00 si 39,99 obezitate (clasa II)
  • peste 40 obezitate morbida

Insulina

Hormon produs de pancreas, care controleaza producerea glucozei de catre ficat si permite celulelor sa extraga aceasta glucoza din sange, pentru a o folosi ca energie. INsulina este indispensabila pentru organism, atunci cand pancreasul nu poate produce o cantitate suficienta, vorbim de diabet insulino-dependent.

Ketoza

Ketoza este o stare in care organismul foloseste depozitele de grasime pentru a produce energie, pentru ca nu primeste o cantitate suficienta de carbohidratii, sau pentru ca glucoza rezultata din acestia nu poate fi folosita. Intra in stare de ketoza cei care tin un regim sarac in carbohidrati, dar si diabeticii care nu se trateaza corespunzator. Desi poate fi o metoda eficienta de a slabi, ketoza este periculoasa pentru diabetici, deoarece int impul ei se elibereaza in sange o cantitate mare de cetoze, substante acide, care provoaca cetoacidoza si coma diabetica.

Lipoproteinele cu densitate mare

Cunoscute si sub denumirea de HDL (din engleza High-density lipoprotein), sunt adesea numite „colesterol bun”. HDL circula in sange si „spala” vasele de sange de „colesterolul rau”. Un nivel prea mic al HDL (sub 40 mg/dl) este considerat periculos si marese riscul de afectiuni cardio vasculare.

Lipoproteinele cu densitate mica

Lipoproteinele cudensitate mica sau LDL (Low-density lipoprotein) sunt ceea ce se numeste „colesterol rau”. Un nivel al LDL de 100 mg/dl sau mai putin este considerat optim. Un nivel mai mare poate fi un factor de risc pentr bolile cardiovasculare, caci LDL se acumuleaza in artere perturband circulatia sangelui si activitatea inimi.

Metabolism

Totalitatea proceselor chimice care au loc in interiorul unei cellule si care sunt necesare mentnerii vietii. Printre aceste procese se numara descompunerea unor substante pentru a extrage energie si sintetizarea altor substante.

Trigliceridele

Un tip de grasimi care se gasesc in sangele uman, dar sunt si cele mai commune in dieta noastra. Avem nevoie de triglyceride pentru sanatate organelor interne, insa daca sunt in exces ele contribuie la nivelul crescut al colesterolului. Caloriile in exces, alcoolul si zaharul din sange sunt transformate in triglyceride si stocate sub forma de grasime.

Tesutul adipos

Este cunoscut ca si grasime. Est un tip de tesut specializat care functioneaza ca loc de depoitare al grasimi sub forma de trigliceride.



Zaharina


Este un indulcitor artificial, care, dizolvat in apa, este de 300 pana la 500 de ori mai dulce decat zaharul. Zaharina nu contine calorii si nu este procesata de catre organism, fiind eliminata, ca atare in urina.