Metoda Weight Watchers

Inca din anii 60, programul Weight Watchers a fost un fel de guru pentru persoanele care se luptau cu greutatea. Totul a inceput cand cativa prieteni au inceput sa se intalneasca saptamanal pentru a discuta despre diete si slabire. Acel grup a crescut si astazi numara milioane de persoane din intreaga lume, care cred in acelasi lucru.

Ei cred in faptul ca regimul alimentar este doar o parte a programului de slabire. Un corp sanatos este rezultatul unui stil de viata sanatos. In SUA si in alte tari, membrii Weight Watchers se intalnesc periodic si discuta despre problemele lor, iar ajutorul pe care si-l ofera unul altuia este o parte importanta a procesului de slabire. Pentru cei care nu pot fi prezenti la intalniri, Weight Watchers ofera informatii si grupuri de support online, pe site-ul WeightWatchers.com.

Avantaje

Fata de dietele clasice, care presupun infometare sau excluderea anumitor grupe de alimente, metoda Weight Watchers propune un program solid, de bun simt, cu multe optiuni in ce priveste alimentatia. Slabirea se obtine in mod sanatos si este de durata, deci efectul yo-yo este inexistent.

Dezavantaje

Cei care au urmat programul s-au plans ca slabirea este foarte lenta. Atat de lenta incat multe personae isi pierd rabdarea si nu reusesc sa urmeze dieta pana la capat. Pe de alta parte, slabirea lenta este cea mai sanatoasa si ne ajuta sa ramanem la greutatea ideala.

Cum functioneaza

Fata de alte regimuri, programul WW nu-ti spune ce sa mananci, cat sau cand sa mananci. Scopul programului nu este slabirea in sine, ci adoptarea unui mod de viata sanatos. Scaderea in greutate este doar un efect binevenit al programului care pune pe primul plan sanatatea si nu aspectul fizic. Desi multi dintre noi vrem sa slabim pentru a arata mai bine, primul nostru gand ar trebui sa fie sanatatea, caci pierzand din greutate eliminam riscul unor boli associate obezitatii, precum diabetul, dislipidemia, afectiunile cardio-vasculare.

Multe diete iti spun exact ce trebuie sa manaci si pentru ce perioada de timp. Daca reusim sa slabim astfel, in momentul cand revenim la o alimentatie normala, incepem din nou sa acumulam kilograme. Este si normal sa slabesti mult si repede daca mananci numai salate si fructe, dar un asemenea regim nu poate fi urmat toata viata pentru ca, la un moment dat, vom ceda din cauza foamei, iar lipsa unor nutrienti importanti ne va slabi organismul. Astfel, in momentul cand revenim la mesele normale cu manare gatita, carne, carbohidrati, ne vom ingrasa la loc si poate chiar vom depasi greutatea initiala.

Pentru ca asemenea diete sunt gresite si ineficiente, programul WW ne propune o alimentatie sanatoasa, care poate fi adoptata pe termen lung si chiar trebuie sa devina un mod de viata, pe care il vom urma pentru totdeauna.

Pogramul WW se axeaza pe patru componente de baza:

  • alimentatia
  • modul de viata
  • ajutorul celor din jur
  • activitatea fizica

Fiecare din aceste componente este esentiala pentru a slabi si a ne mentine sanatosi.

Activitatea fizica este esentiala pentru ca trebuie sa ardem acele calorii pe care le consumam odata cu mancarea. Daca nu sunt arse prin activitate fizica, aceste calorii se transforma in grasime si se depun. De aceea, cei care urmeaza metoda WW sunt sfatuiti sa gaseasca o activitate fizica ce le face placere. Nu trebuie sa fie o activitate solicitanta, pentru ca ceea ce ne solicita mult ne face, la un moment dat, sa renuntam din cauza durerilor si efortului care depaseste puterile noastre. In programul WW nimic nu trebuie sa fie o corvoada, nici macar sportul, asa ca fiecare va alege o activitate in concordanta cu nivelul sau de pregatire fizica si va mari progresiv dificultatea. Pentru cineva care duce o viata sedentara, mersul este un bun exercitiu, macar pentru inceput. In timp se poate trece la sporturi placute: volei, tenis, role, bicicleta.

Ajutorul celor din jur ne arata ca nu suntem singuri. De aceea, programul WW pune mare pret pe intalnirile periodice ale membrilor, unde ei vorbesc despre frustrarile lor, isi rezolva nelamuririle, sunt aplaudati pentru reusite si sunt intelesi atunci cand dau gres. Este foarte important sa poti face schimb de experienta cu cineva, dar in acelasi timp trebuie sa intelegem ca fiecare organism este diferit si reactioneaza diferit in timpul unei diete. Deci daca un coleg de dieta slabeste mai mult, asta nu inseamna ca noi am dat gres. In Romania nu exista intalniri WW, deci la capitoulul ajutor lucurile nu stau chiar bine. Insa se poate oganiza un grup din prietenii, colegii, cunostintele care incearca sa slabeasca. Chiar daca nu va fi o intalnire organizata, asa cum ai cei din SUA, macar avem in jur persoane care se confrunta cu aceleasi probleme.

Alimentatia este, bineinteles, o componenta importanta a procesului de slabire. Programul WW nu se bazeaza pe infometare sau pe excluderea anumitor grupe de alimente. Din contra, pentru a evita frustrarile, fiecare are dreptul sa introduca in regimul sau, alimente care ii plac.

Dieta WW se bazeaza pe un sistem de puncte. Fiecarui aliment ii corespunde un numar de puncte si fiecarei personae i se permit un anumit numar de puncte zilnic. Punctajul unui aliment depinde de continutul in grasimi, carbohidrrati si fibre. Iar numarul de puncte premise zilnic depinde de greutatea fiecaruia. Astfel,

  • daca ai pana in 70 kg poti consuma 18 puncte zilnic
  • daca ai intre 70 si 80 kg poti consuma 20 puncte zilnic
  • daca ai intre 80 si 90 kg poti consuma 22 puncte zilnic
  • daca ai intre 90 si 100 kg poti consuma 24 zilnic
  • daca ai peste 100 kg poti consuma 26 puncte zilnic.

Cateva exemple de alimente:

2 felii paine integrala 2 puncte

O omleta cu fructe 2 puncte

Un castron mic cu capsuni si fructe de padure 1 punct

O felie de pizza vegetariana cu blat subtire 6 puncte

Un bol mare cu salata de legume 0 puncte

Legumele au un continut caloric foarte scazut, de aceea au 0 puncte si pot fi consumate in orice cantitate. Fructele au cantitai mai mici sau mai mari de zahar si au un punct. Cu cat alimentul este mai caloric, mai bogat in grasimi si carbohidrati, cu atat are un punctaj mai mare si trebuie evitat.

Fiecare decide cum isi va consuma punctele aferente unei zile. Astfel, poti manca, atunci cand iti e pofta, o prajitura, dar va trebi sa limitezi consumul de alimente in ziua respectiva. De exemplu, o prajitura poate sa egaleze, ca numar de puncte, pranzul si cina la un loc.

De preferat este sa se consume alimente cu punctaj cat mai mic, pentru a putea manca mai mult si a elimina senzatia de foame.

Programul WW te invata nu cum sa tii o dieta, ci cum sa mananci sanatos, adica te invata:

sa ieri deciziile corecte, asa incat sa te simti bine si sa nu cazi prada tentatiilor

Ce mancaruri iti asigura o satietate de lunga durata, pentru a tine foamea sub control

Sa eviti mancatul de plictiseala sau de suparare

Sa mananci cand iti e foame si sa te opresti cand te-ai saturat.

Pentru a reusi aceste lucruri trebuie schimbat modul de viata al fiecaruia, iar aceasta este o alta componenta de baza a programului WW. Un regim de slabire eficient trebuie urmat toata viata pentru a elimina efectul yo-yo. Dar un regim de slabire nu poate fi urmat toata viata decat daca este, de fapt, nu un regim, ci un mod de viata sanatos.