Ghidul legumelor de primavara!

Primavara, legumele si fructele de sezon bogate in vitamine, saruri minerale si fibre (celuloza), au efect energizant, detoxifiant si echilibrant pentru un organism slabit in timpul iarnii si incarcat cu toxine. Acestea ne ajuta sa trecem mai repede peste astenia de primavara.Daca avem o alimentatie sanatoasa si echilibrata nu vom avea nevoie de suplimente nutritive.

Legumele se pot consuma sub forma de salate, ciorbe, sucuri de legume/fructe si pireuri. Avantajul celor crude e ca, avand un volum mare, umplu stomacul, dau senzatie de satietate, dar sunt slab calorigene. E bine de tinut cont ca legumele tinere, neajunse la maturitate, sunt mai bogate in nutrienti decat cele mature.

Un aport important de vitamina C (cu rol puternic antioxidant) il putem avea consumand marar, patrunjel, ardei gras, ceapa, rosii.

Ceapa verde este hipoglicemianta, antibacteriana, antiaterosclerotica (prin scaderea riscului de obstructie a vaselor), imunostimulatoare si, alaturi de usturoi, vermifuga (elimina parazitii intestinali).

Usturoiul verde scade tensiunea arteriala, creste imunitatea si previne racelile datorita alicinei (o substanta cu efect antibiotic).

Salata are valoare energetica scazuta (13 cal/100g), e bogata in minerale, are vit. A, B, C, D, E, grabeste digestia si accelereaza tranzitul.

Ridichile indeparteaza senzatia de balonare, previn indigestiile, sunt bogate in K, Mg, Ca, vit.C, acid folic, Fe si fibre si au rol in prevenirea cancerului , ca si cruciferele (conopida, varza, brocoli) si usturoiul

Prazul este imunostimulator, e bogat in vit. C, K, Mg si are efect diuretic alaturi de sparanghel.

Urzicile si spanacul ajuta la combaterea anemiei feriprive datorita continutului bogat in Fe (desi are 35% Fe totusi absorbtia lui e mica).

Castravetele contine multa apa si, astfel, e un bun diuretic, eliminand toxinele.

Laptuca e bogatain vit. E (vit reproducerii si a tineretii), combate crampele, durerile menstruale  datorita efectului anestezic.

Telina regleaza glandele sexuale, este epurativa, e recomandata celor cu diabet zaharat, reumatism (unde sucul face minuni) are indicatie pentru inapetenta, digestie lenta, astenie fizica, psihica si sexuala, obezitate.

Dpdv al indicelui glicemic, legumele crude au un indice glicemic <15 – adica foarte mic – (comparativ cu IG al glucozei=100) , deci sunt recomandate si in diete. Dintre cele mai folosite, trebuie sa avem grija la morcov, cartof, mazare, sfecla, fasole boabe ce ne aduc destul de multe glucide, deci si calorii.

Alaturi de legume, lacatele slabe, fructele in cantitati moderate si miscarea ne ajuta sa ne mentinem in forma.

www.diet-club.ro