Fructele de primavara la control!

Fructele, alaturi de legumele de sezon, au rolul de a creste rezistenta organismului slabit de peste iarna. Proaspete, uscate sau preparate ca infuzii fructele ajuta corpul la trecerea din iarna in primavara. Alimentatia care contine o cantitate suficienta de vitamine influenteaza favorabil toate functiile organismului, imbunatateste metabolismul, contribuie la intarirea sistemului imunitar si este esentiala pentru cresterea si dezvoltarea normala a oricarui organism.

Sucurile de legume si fructe

Sucurile de legume si fructe se asimileaza in 10-15 min. cu efect minim din partea sistemului digestiv si rol purificator. E bine ca fructele sa fie coapte, tinute  la temperatura camerei, sa nu le lasam sa stea in apa pentru ca isi pierd sarurile minerale. Sucul se bea intr-un interval scurt pentru ca proprietatile se pierd in timp. Jumatate de litru/zi e un minim ce trebuie consumat pentru a avea efect perceptibil.

Excesul de legume si fructe

Excesul de fructe poate ingrasa datorita continutului de glucide. Indicele glicemic al fructelor proaspete e de 35 (IG al glucozei e 100) fata de cel al legumelor <15. Cel mai bine e sa consumam fructele cu tot cu coaja pentru ca aceasta contine cea mai mare cantitate de celuloza ce ajuta la tranzit. Cand sunt fierte fibrele isi pierd proprietatile. La cei cu insomnii nu e recomandat sa consume fructe bogate in vit. C seara inainte de culcare pentru ca aceasta stimuleaza starea de veghe.

Din punct de vedere caloric

fructele confiate au cele mai multe calorii:

  • curmalele uscate 278 kcal/100g
  • stafide 280kcal/100g
  • smochine uscate 242kcal/100g

dintre fructele proaspete

  • bananele detin 86kcal/100g
  • strugurii 80kcal/100g

cele mai putine calorii

  • pepenele verde 28kcal/100g
  • cel galben 35kcal/100g
  • apsunele 33kcal/100g

Capsunile sunt bogate in vitamina A, B, C, oligoelemente: Ca, Fe, Mg P, K, I, enzime, celuloza, cresc imunitatea, au efect detoxifiant, diuretic, scad tensiunea arteriala, regleaza tranzitul, stimuleaza functiile ficatului, au efect vermifug (pentru oxiuri). Distrug un numar crescut de virusuri inclusiv herpex simplex (erau folosit in tratarea bolilor de piele). Consumate seara alaturi de fragi dau un somn linistitor.

Macesele au de 4-15 ori mai multa vit. C decat citricele, de 80-100 ori mai multa decat ciresele si visinile, de 200 de ori mai multe decat merele; au vitamina A, B1, B2, P si K. Sunt un tonic revitaminizant recomandate tuturor categoriilor de varsta, mai ales copiilor.

Lamaile au 86-88% apa; au continut crescut in vit. C 40-50 mg% si favorizeaza fixarea Ca, cresterea imunitatii, cresterea elasticitatea vaselor (deci efect tonic asupra  aparatului cardio-vascular).

Pomelo: este bogat in vit.C si slab caloric. Jumatate de pomelo acopera necesarul de vit C /zi.


Afinele: cresc acuitatea vizuala, scad glicemia, au continut crescut in vit C, combat diareea (recomandate in colibacilozele rebele). Fructele bine mestecate si tinute bine in gura vindeca aftele si ranile din cavitatea bucala.

Coacazele negre sunt bogate in vit C. Sucul de coacaze combate guturaiul si ajuta la reumatism.

Ciresele sunt recomandate in bolile renale (mai ales cozile).


Catina. 100 g fructe proaspete contin 400-1500 mg vit C continut superior celui din capsuni, kiwi, portocale.


Vitamina C (acidul ascorbic). Este necesara pentru mentinerea integritatii peretilor capilarelor, mentinerea nivelului normal al colesterolului (ajuta la prevenirea aterosclerozei), creste productia de anticorpi si prin aceasta creste rezistenta organismului la infectii. O mare cantitate de vit. C se gaseste in fragi, capsuni, portocale, lamai, mere. Doar 2 kiwi/zi aduc 100% din necesarul zilnic de vit C (50% pentru copii)

Unele fructe contin o substanta asemanatoare cu aspirina cu efect antiinflamator si bactericid: afinele, zmeura, capsunile.

 Citeste si alte sfaturi ale nutritionistilor despre Dieta si sanatate.