Dieta Zen

Dieta Zen a aparut cu sute de ani in urma, fiind tinuta, la inceput, de calugarii budisti. Abia acum 100 de ani a fost analizata de medici, iar de curand a devenit foarta populara in tarile vestice, inclusiv printre vedetele de la Hollywood.

Popularitatea dietei se datoreaza si principiului sau cel mai important, acela ca omul trebuie sa traiasca in armonie cu natura printr-o alimentatie echilibrata, un mod de viata activ si prin respectul fata de mediul inconjurator.

Doctorul Ishizuka, cel care a descoperit modul de alimentatie al calugarilor budisti suferea de afectiuni renale si dermatologice si a analizat mai multe tipuri de alimentatie, in incercarea de a-l gasi pe cel care il va vindeca. Si-a publicat descoperirile in doua carti publicate in anii 1890.

Dieta Zen adevarata, cea a calugarilor din templele budiste era foarte diferita de ceea ce numim azi dieta Zen.

Ea se baza pe trei principii:

  • Omul nu trebuie sa faca rau niciunei finite pentru a se hrani, deci era interzisa carnea de orice fel.
  • Omul trebuie sa pretuiasca tot ceea ce are, deci se foloseau toate partile unui aliment.
  • Omul trebuie sa duca o viata de ascet, sa se multumeasca cu putin, deci nu se foloseau condimente pentru a da gust mancarii.

Trebuie gasit un echilibrul intre yin si yang, deci se consuma atat alimente yin cat si alimente yang.

Dupa moartea dr. Ishizuka, succesorul sau, doctorul Sakurazawa, a integrat in dieta Zen elemente ale filosofiei vestice, a adaptat-o vietii urbane, apoi i-a dat numele pe care il cunoastem azi.

In mare, dieta Zen se bazeaza pe credinta orientala ca tot ceea ce ne inconjoara este alcatuit din doua principii antagoniste dar complementare, yin (pasiv, tacut, rece, intunecat) si yang (activ, fierbinte, greu, luminos).

In consecinta, alimentele sunt fie yin, fie yang, fie o combinatie intre acestea doua. Alimentatia ideala este aceea care echilibreaza cele doua forte in corpul uman.

Iata care sunt coordonatele dietei Zen:

  • Cerealele trebuie sa reprezinte baza fiecarei mese. Din aceasta categorie, alimentul ideal este orezul brun, integral.
  • Se pot adauga si legume, dar mai rar si in cantitati mai mici. Vinetele si rosiile trebuie evitate pentru ca sunt foarte yin.
  • Nu trebuie facut abuz de lichide pentru ca sunt foarte yin, in special ceaiul negru, cafeaua, sucurile. Ceaiurile facute din plante proaspete si apa de izvor sunt considerate cele mai echilibrate bauturi.
  • Pentru ca astazi traim intr-o lume diferita fata de cea a calugarilor budisti, s-au adaugat cateva principii:
  • Pestele proaspat poate fi consumat ocazional. La fel si alte tipuri de carne. Dar produsele din carne de orie fel, lactatele si fructele trebuie consumate in cantitati mici.
  • Nu se consuma alimente procesate, indulcite, colorate artificial, conservate, sau alterate in vreun fel fata de starea naturala.
  • Nu se consuma alimente care au fost tratate cu pesticide, fertilizanti sau conservanti.
  • Nu se consuma fructe sau legume in afara sezonului lor.
  • Nu se folosesc condimente, sosuri sau sare de masa procesata.
  • Nu se bea cafea, ceai negru sau sucuri.
  • Nu se consuma produse cu faina de grau, drojdie sau praf de copt.
  • Mancarea se mesteca bine, de cel putin 30 de ori.
  • Cel putin 60% din mancare trebuie sa constea in cereale integrale (orez, mei, ovaz, secara, porumb).
  • Mancarea se gateste la foc cu gaz. Electricitatea si microundele provoaca dezechilibre energetice in corp.
  • Nu se consuma alimente impotate din tari indepartate.