Dieta South Beach

 

 

Dieta South Beach este printre cele mai populare solutii de slabit venite din SUA, nu de la Hollywood, ci de pe plajele insorite ale Floridei. Popularitatea ei se datoreaza promisiunilor pe care le face: 5 kilograme in 2 saptamni si un abdomen plat.

Dieta a fost creata de dr. Agatston, un cardiolog American. Era menita sa imbunatateasca sanatatea cardio-vasculara, dar s-a observat ca un efect secundar era scaderea ponderala. Creatorul dietei spune ca nu este una saraca in carbohidrati sau saraca in grasimi. Mai degraba accentul cade pe consumarea carbohidratilor sanatosi si a grasimilor sanatoase. De fapt, regimul SB se bazeaza pe programul indicelui glicemic. El restrictioneaza consumul de carbohidrati in primele doua saptamani, apoi ii reintroduce in alimentatie, treptat-treptat, pe cei cu indice glicemic mic. In plus, recomanda inlocuirea grasimilor saturate cu cele nesaturate.

SB urmeaza aceleasi principii ca si alte regimuri bazate pe indicele glicemic. Dupa masa, carbohidratii din mancare sunt transformati in zahar, care este absorbit in sange unde creste glicemia. Ca raspuns, pancreasul produce insulina menita sa scoata zaharul din sange. Alimentele bogate in carbohidrati cu indice glicemic mare provoaca o crestere mare a nivelului de insulina. Astfel, glicemia scade rapid, esti lipsit de energie si ti-e foame din nou pentru ca organismul are nevoie de alti carbohidrati ca sa refaca rezervele de energie. Daca acest tipar se repetat des, ajungi sa mananci prea mult si, ca urmare, se acumuleaza kilogramele. In plus, corpul devine rezistent la actiunea insulinei si incepe sa adune mai rapid depozitele de grasime, in special in jurul taliei. Nu e de mirare ca trebuie renuntat la alimentele cu indice glicemic mare.

Din contra, carbohidratii cu indice glicemic mic elibereaza zaharul in sange treptat, oferind corpului o sursa continua de energie. Asta inseamna ca senzatia de foame si pofta de dulce apar mai greu si nu e nevoie sa mananci prea mult pentru a te simti plin de energie. In plus, organismul nu devine rezistent la insulina si va putea sa arda caloriile in mod eficient. Din toate aceste motive, carbohidratii cu IG mic sunt de preferat in locul celor cu IG mare.

Pentru ca a fost creata de un cardiolog, dieta SB face referire si la grasimi. Ea recomanda inlocuirea grasimilor saturate din carne, cu cele mononesaturate si polinesaturate, din vegetale.

SB este impartita in trei faze. In prima faza sunt interzisi aproape toti carbohidratii, asa incat organismul sa-si revina dupa fluctuatiile glicemiei si insulinei. Teoretic, acest lucru ar trebui sa combata rezistenta la insulina.

Mancarurile interzise in faza I sunt: painea, orezul, cartofii, pastele, fructele, laptele, dulciurile, prajiturile, biscuitii, inghetata, zaharul, alcoolul. Sunt premise cateva legume cu IG mic, de exemplu broccoli si varza, insa mesele ar trebui sa fie compuse in principal din carne slaba de vita sau pui, peste, oua, branza slaba, oleaginoase si ulei de masline. Aceasta faza se urmeaza timp de 14 zile.

In faza II sunt permisi carbohidratii cu IG mic, cum sunt fructele, cerealele integrale, pastele si laptele slab. Aceasta faza se mentine pana cand ajungi la greutatea dorita.

In final, in faza III se introduc si mai multi carbohidrati. Aceasta este menita sa pastreze greutatea atinsa si trebuie urmata toata viata.

In fiecare dintre cele trei faze, portiile nu sunt limitate. Mananci atat cat ai nevoie pentru a-ti potoli foamea, cu conditia sa nu consumi alimentele interzise. Trebuie luate zilnic trei mese si doua gustari.

Dieta SB promite o slabire de aproximativ 5 kilograme in primele 2 saptamani. In faza II se pierd in greutate 0,5 – 1 kg pe saptamana.

Astazi, sunt la moda dietele sarace in carbohidrati si bogate in grasimi, deci o dieta care recomanda inlocuirea grasimilor rele cu cele bune este bine venita. In plus, dietele bazate pe IG te incurajeaza sa scapi de carbohidratii rai, ceea ce nu poate fi decat benefic pentru organism.

Pe de alte parte, dieta are si dezavantaje. In cele 2 saptamani ale fazei I, lipsa carbohidratilor din alimentatie poate pune probleme serioase. Necesita un mare efort de vointa si poate provoca o senzatie pronuntata de oboseala.