Dieta Montignac

Dieta Montignac a fost foarte populara in Europa anilor 1990, dar nici pana astazi nu a fost uitata. Ea fost gandita de Michel Montignac, un francez care a lucrat in industria farmaceutica si care, in tinerete, a avut probleme de greutate. De cand a reusit sa slabeasca cu dieta creata de el, aceasta a devenit foarte apreciata in intreaga Europa.

Dieta Montignac este doar un exemplu de regim disociat. Principiul disocierii alimentelor a fost si inca mai este foarte popular printre cei preocupati de silueta. El spune ca, daca am consuma alimentele doar intr-o anumita ordine am reusi sa ne maximizam capacitatile digestive si sa evitam fluctuatiile glicemice care duc la acumularea de kilograme.

Substantele nutritive sunt impartite de planul Montignac in trei grupe:

Grupa I – carbohidrati, sau glucide, adica tot ce contine faina si/sau zahar:

  • Paine
  • Dulciuri
  • Paste fainoase
  • Produse de patiserie

Grupa II – proteine si lipide:

  • carne
  • peste
  • oua
  • lactate

Grupa III – fibre, adica legume si fructe proaspete, congelate, in compot, sucuri de fructe proaspete

Principiul de baza al dietei Montignac consta in combinarea acestor tei grupe de alimente: grupa III se poate combina atat cu grupa I cat si cu grupa II. Grupele I si II nu se pot combina intre ele. Asta inseamna ca nu avem voie sa consumam la aceeasi masa carne cu paine, carne cu paste, oua cu paine. De asemenea, trebuie evitate acele alimente care imbina cele doua principii alimentare aferente primelor doua grupe. De exemplu cartofii prajiti contin atat grasimi (de la ulei), cat si carbohidrati (din cartofi). In schimb avem voie sa consumam legume cu oua, fructe cu lactate, fructe si cereale.

Pe de alte parte, desi dieta nu interzice carbohidratii, ea limiteaza consumul acestora. Astfel trebuie tinut cont de indicele glicemic. Indicele glicemic este o modalitate de a masura rapiditatea cu care zaharurile din alimente se transforma in glucoza, in sange. Dieta Montignac, ca si alte diete, favorizeaza carbohidratii cu indice glicemic mic si le exclude pe cele cu indice glicemic mare.

Glucidele cu indice glicemic mare sunt cele rafinate, procesate: dulciurile, zaharul rafinat, painea alba, produsele de patiserie. Indice glicemic mic au cerealele integrale, fructele, ovazul. Deci si atunci cand consumam alimente din prima grupa, nu avem voie sa alegem orice. Dulciurile sunt categoric interzise, la fel si painea alba.

Iata, asadar, care sunt regulile dietei Montignac:

  • Se consuma numai carbohidrati complecsi, cu indice glicemic mic.
  • Nu se amesteca, in cadrul aceleiasi mese, grasimile sau proteinele cu glucidele. Daca la o masa s-au consumat grasimi sau proteine, trebuie sa asteptam cel putin patru ore inainte de a consuma carbohidrati, apoi la trei ore avem voie sa consumam din nou grasimi.
  • Alcoolul trebuie limitat. Se poate consuma cate un pahar de vin sau bere. Berea fiind facuta din hamei si malt, contine carbohidrati, deci nu trebuie consumata impreuna cu grasimi si proteine.
  • Se consuma multa apa intre mese.
  • Se consuma multe fibre, adica fructe si legume.
  • Trebuie limitat consumul de cofeina.
  • Mesele se iau la intervale regulate. Neaparat se iau trei mese pe zi. Nu se sare peste mese si nu se mananca intre mese sau seara tarziu, la mai putin de trei ore de culcare.
  • Se consuma grasimi sanatoase si se foloseste ulei de masline in salate sau pentru gatit.
  • Se face miscare cat mai multa.

Avantajele dietei Montiganc nu sunt deloc de neglijat. Ea permite consumarea de alimente variate, nu exclude mancarurile preferate, nu exclude complet nicio grupa de alimente si nu presupune infometare. Impiedica plictiseala, da rezultate pe termen lung, si incurajeaza consumul de fibre care previn constipatia.

Insa ca orice dieta si programul Montignac are dezavantajele sale. Pentru ca este limitat consumul de carbohidrati, organismul poate fi lipsit de anumite vitamine, fibre si energie. Fiind bogat in proteine, regimul incurajeaza consumul de grasimi saturate. Un consum foarte limitat de carbohidrati, pentru o perioada lunga de timp, poate sa duca oboseala exagerata, respiratie urat mirositoare, dureri de cap. In plus, Michel Montignac nu credea ca efortul fizic, sportul ajuta la slabire, astfel ca metoda lui nu incurajeaza sportul ca metoda de slabire. Astazi se stie ca miscarea ne ajuta sa ardem calorii, mareste rata metabolismului si mentine masa musculara.

Exemplu de meniu:

Micul dejun: ceai de fructe sau plante, briose din ovaz cu branza slaba, mere.

Pranz: salata de legume, branza, sunca, oua fierte, ulei de masline, cateva patratele de ciolocata neagra.

Cina: supa de legume, ciuperci, branza slaba, fructe.