Dieta macrobiotica

Termenul macrobiotic provine din limba greaca si inseamna viata lunga. Aceasta este si explicatia din spatele dietei macrobiotice: urmand-o vei o duce o viata lunga si sanatoasa. Este mai mult decat un regim de slabit, este un mod de viata sanatos care include, pe langa alimentatie, si partea fizica, spirituala, ecologica.

 

Dieta macrobiotica este saraca in grasimi si bogata in fibre. Accentul se pune pe legume si cereale integrale; mai putin pe carne si produse de origne animala, care sunt inlocuite cu soia, bogata in fitoestrogeni.

Pentru ca asemenea tipuri de alimentatie, sarace in grasimi si bogate in fibre, sunt adesea recomandate celor care sufera de cancer si boli cronice, dieta macrobiotica poate fi folosita de aceste persoane. Cantitatea mare de fitoestrogeni poate sa lupte impotriva cancerelor legate de nivelul estrogenului, cum este cancerul de san. Totusi, este nevoie inca de multe studii care sa arate daca acest regim ar fi eficient in prevenirea cancerului sau ar contribui la vindecare.

Regulile dietei macrobiotice

 

Cerealele integrale alcatuiesc 50-60% din fiecare masa. In aceasta categorie intra orezul brun, secara, porumbul, ovazul, meiul si alte tipuri de cereale. Se pot manca ocazional si produse din faina alba, inclusiv paine, fidea, taitei, spaghette, etc.

 

Unul sau doua boluri de supa sunt obligatorii in fiecare zi. De obicei se recomanda supele din soia fermentata, dar este foarte buna si supa de legume.

 

Legumele alcatuiesc 25-30% din alimentatia zilnica. Macar o treime din legumele consumate trebuie sa fie crude. Restul, pot fi preparatae la aburi, fierte, la gratar, la cuptor, etc.

Leguminoasele alcatuiesc 10% din alimentatia zilnica. In aceasta categorie intra soia, fasolea, mazarea, lintea, etc.

 

In ce priveste carnea, se prefera pestele si fructele de mare care trebuie consumate de cateva ori pe saptamana. Carnea de pui, porc, vita, ouale si lactatele sunt de evitat. Pestele si fructele de mare sunt condimentate cu ghimbir sau wasabi, care au proprietati detoxifiante si elimina rapid din corp toxinele din carne.

 

Oleaginoasele (seminte de in, floarea soarelui, alune, nuci, etc.) se consuma cu moderatie.

 

De cateva ori pe saptmana se consuma fructe, dar numai cele locale si de sezon. Noi ar trebui sa ne indreptam catre mere, pere, piersici, prune, caise, struguri, pepeni, fructe de padure si sa evitam portocalele, mango, ananasul si alte fructe tropicale, care nu cresc la noi.

 

Si dulciurile sunt permise, dar rar, de doua sau trei ori pe saptamana. Bineinteles, trebuie preferate dulciurile naturale, de exemplu fructele uscate, combinatiile de fructe crude. Sunt permisi indulcitorii naturali, cum este siropul de porumb, fructoza, zaharul brun. Se evita mierea, zaharul rafinat si indulcitorii artificiali.

 

Uleiul pentru prajit sau pentru salate este vagetal, nerafinat. Se prefera uleiul de susan, de mustar, dar si cel de porumb sau masline, care se gasesc mai usor la noi.

 

Ca si condimente se folosesc sarea de mare, otetul din orez, ghimbirul, usturoiul, ierburile aromatice si tot ce este natural, nerafinat.

 

O dieta macrobiotica eficienta se realizeaza in funtie de particularitatile fiecarui individ: varsta, sex, nivel de activitate, starea de sanatate. Dar in aceeasi masura se tine seama de climat, regiune, anotimp, etc. pentru ca dieta macrobiotica incurajeaza consumarea a tot ce este natural si a tot ce apare in mod natural in regiunea respectiva, tinand cont de sezon. Pentru ca, odata cu regiunea difera climatul si flora, un individ din Europa nu va putea avea aceeasi dieta cu un individ din Asia. Regimul macrobiotic incurajeaza traiul in armonie cu natura si alimentatia bazata pe ceea ce ofera natura la timpul si in spatiul respectiv.

 

Avantaje

 
  • dieta este sanatoasa, bazata pe alimente naturale
  • se consuma produse locale, de sezon, deci costurile sunt mici
  • sunt interzise grasimile saturate si trans, produsele rafinate
  • cantitatea mare de fitoestrogeni ar putea sa echilibreze hormonii feminini, usurand simptomele menopauzei si ale sindromului premenstrual.
 

Dezavantaje

 
  • unii experti considera ca este o dieta restrictiva
  • pentru ca sunt interzise produsele de origine animala, lipsesc anumiti nutrienti, cum sunt proteinele, vitamina B12, magneziul, calciul, fierul.
  • se poate resimti o lipsa de energie si vitalitate.