Diabet+Obezitate = un mod de viata sedentar

Cercetatorii sustin ca 80% din persoanele care sufera de diabet de gradul II sunt obezi. O persoana care sufera de diabet si de obezitate trebuie sa isi schimbe stilul de viata – prin slabire in primul rand, sa faca sport in mod regulat si sa incerce sa manance cat mai sanatos. Noi va dam cateva sfaturi pentru prevenirea si tratarea obezitatii si a diabetului.
Trebuie sa echilibrati glicemia si sa controlati greutatea. Presupunem ca asta stiati deja.
Partea cea mai grea este punerea in aplicare. Avem cateva sfaturi care va vor ajuta cu siguranta. Este vorba de trei pasi esentiali care ii vor ajuta pe cei care sufera de diabet si de obezitate.
Primul pas consta in micsorarea portiilor. Cand spunem micsorare inseamna ca avem alte prioritati. Trebuie sa reduceti grasimile si alimentele bogate in proteine, cum ar fi carnea si sa cresteti cantitatea de legume. Asta nu inseamna sa va infometati. De exemplu puneti pe o farfurie un sfert de pui si un sfert de cereale, iar cealalta jumatate o umpleti cu legume, cu broccoli de exemplu.


Al doilea pas – nu sariti peste mese! Ne referim aici la gustari. Redefiniti ideea de gustare.  Aveti ocazia sa mancati o masa mai mica. Nu renuntati la toate mesele. Trebuie sa consumati alimente care sa va sature cand luati o gustare. Incercati de exemplu, paine integrala cu unt de arahide si cateva alune. Au un continut bogat de fibre. Proteinele sunt satioase. Sunt mici mese pe care nu vrem sa le omiteti. Asigurati-va ca mancati in mod regulat.
Al treilea pas – renuntati la alimentele albe! Trebuie sa scapati de tot ce este alb! Este vorba despre alimente care nu  va fac bine. Trebuie sa incepeti sa va ganditi la textura si la culoare. In loc de cartofi copti puteti manca de exemplu, cartofi dulci cu scortisoara. 
Trebuie sa tineti cont de faptul ca fibrele consumate la micul dejun stimuleaza tranzitul intestinal. Fructele si legumele aduc vitamine. Proteinele se consuma in cantitate de 1g/kg corp, deci la 100 kg revin 100 g carne/zi, dar ar fi de preferat ca 50% din proteine sa fie de origine vegetala. Ceaiul verde chinezesc are efect diuretic, laxativ si anioxidant. Daca va place e bine sa il introduceti in dieta. 
Alimente permise pacientului diabetic: 
  • rosii, ardei gras, ciuperci, castraveti, varza, vinete, praz, salata, morcovi, telina, sfecla, ceapa uscata, usturoi; 
  • pepene, lamai, capsuni, cirese, coacaze, nuci; 
  • carne, peste si derivatele lor; 
  • lapte si derivate (branzeturi, smantana, frisca, unt); 
  • oua; 
  • bauturi nealcoolice preparate fara zahar (cu indulcitori). 
Alimente cu continut glucidic mare, interzise diabeticilor: 
  • zahar, miere, malt; 
  • biscuiti, prajituri preparate cu zahar, bomboane, ciocolata, halva; 
  • smochine, stafide, curmale, prune uscate, struguri, dulceturi, marmelada; 
Alimente ce trebuie consumate doar dupa cantarire: 
  • paine alba; 
  • paine graham; 
  • cartofi, fasole boabe, mazare boabe; 
  • orez.
6 reguli care trebuie urmate cu strictete de catre persoanele care sufera de aceasta afectiune:
  • nu  folositi niciodata zaharul sau produsele zaharoase in pregatirea alimentelor; 
  • ca sa inlaturati gustul amarui, observat uneori, al zaharinei sau al altor indulcitori, ii puteti dizolva in putina apa. Aceasta se va adauga la sfarsitul pregatirii preparatului; 
  • prepararea sosurilor se face fara faina. Pentru ingrosare se pot folosi legumele trecute prin sita; 
  • painea, daca se consuma prajita, va trebui cantarita inainte de prajire pentru ca prin deshidratare creste cantitatea de glucide; 
  • fructele si legumele le veti cantari inainte sa le fierbeti sau sa le coaceti. Cel mai bine este insa sa le consumati pe cat posibil in stare cruda; 
  • daca le fierbeti, pastele fainoase isi vor mari volumul si vor contine aproximativ 20 gr. glucide la 100 gr. paste.
De asemenea exercitiile regulate (va recomandam sa consultati mai intai medicul dumneavoastra) a cate 30 – 60 minute de 3 – 4 ori pe saptamana va ajuta foarte mult.
Doar echilibrand glicemia veti incepe sa slabiti. Cu cat slabesti mai mult, cu atat mai bine. Daca slabiti cel putin 10kg veti scadea pericolul de reducere a sperantei de viata cu cel putin 35%.