Cele mai intalnite 12 greseli de dieta

Atunci cand ai observat ca ai luat cateva kilograme in plus si decizi sa urmezi o dieta, trebuie sa invingi anumite obiceiuri alimentare proaste. Incearca sa faci alte alegeri alimentare.

Iata cateva obiceiuri alimentare la care ar trebui sa renunti daca doresti cu adevarat sa iti mentii silueta si sanatatea:

1. Citim mult despre diete, privim emisiuni TV pe aceasta tema, ne sfatuim cu prietenii si incercam sa „punem pe roate” o dieta pentru noi

Sfat: mai ales la inceput nu ezita sa contactezi un specialist (medic endocrinolog si/sau nutritionist). Ajutorul sau NU poate fi inlocuit!

2. Micul dejun se rezuma la o cafea si uneori la un corn sau croissant simplu. Este dificil sa te menti bine pana la pranz cu un asemenea mic dejun, deoarece in jurul orei zece cand secretia de insulina este maxima determinand scaderea glicemiei, te va apuca o „foame foarte mare” care te poate determina sa mananci orice, fara sa te mai gandesti la calitatea si compozitia alimentelor!

Sfat: Incearca  sa il faci calitativ si in acelasi timp consistent si digerabil, consumand cereale, fructe, branzeturi slabe alaturi de o leguma. Croissantul ar fi bine sa il pastrezi doar eventual pentru o dimineata libera de weekend.

3. Ai la tine frecvent o mica ciocolatica sau bomboane in caz ca ti se face foame. Micile gustari de acest fel sunt cauza meselor sarite si duc la obiceiul de a rontai in special alimente bogate caloric.

Sfat: incearca sa iti organizezi mai bine alimentatia. In caz ca simti nevoia sa rontai ceva intre mese, mai degraba mananca un mar.

4. In timpul zilei, pentru a fi cat mai plini de energie, consumi «micul» expresso foarte concentrat si cu mult zahar, poate si frisca. Nu faci decat sa iti multiplici numarul de calorii zilnic: doua lingurite de zahar in ceasca si 5 sau 6 cafele pe zi sunt deja 200 calorii adaugate in plus la ceea ce ai consumat in ziua respectiva.

Sfat: adaugi eventual indulcitor in cafea, dar trebuie sa si inveti sa apreciezi cantitatea de cafea pe care o consumi, reducand numarul acestora. Nu uita ca, cofeina asupra sistemului nervos, iar in cantitate mare poate provoca nervozitate si agitatie.

5. La pranz, consumi de preferinta un sandwich sau diferite tipuri de pateuri. Pe moment este in regula, dar nu reprezinta idealul daca vrei sa te hranesti calitativ si sa te menti suplu.

Sfat: consuma un sandwich care sa nu contina unt, el ar trebui sa contina sunca cu cruditati, peste sau pui cu salata fara maioneza si abandoneaza fara regrete toate pateurile, intr-adevar foarte bogate in grasimi. Poti adauga un suc de tomate sau grapefruit naturale si apa plata sau minerala.

6. Profitand de faptul ca la servici, poti manca la restaurantul din apropierea firmei unde lucrezi si comanzi frecvent mancare pe care acasa nu o gatesti uzual sau cu care esti obisnuit de acasa cum ar fi: carnati fripti, carne de porc, fasole, mancaruri cu sosuri, cartofi prajiti. Daca acest lucru se intampla rar (maxim odata la 2 saptamani!), nu este o problema dar daca este aproape in fiecare zi, va trebui sa iei masuri rapide!

Sfat: Incearca sa sari peste aceste tentatii, luandu-ti o farfurie cu carne la gratar sau peste acompaniate de legume proaspete.

7. Incepi prin a manca la o masa mezeluri sau oua cu maioneza. Stii bineinteles ca nu este cel mai de dorit inceput de masa!

Sfat: poti intotdeauna ca inainte de masa sa consumi un fruct sau legume. Daca vrei sa mananci si cu mai multa plecere, in loc de mezeluri, consuma jambon crud sau fiert degresat, branza slaba sau un ou fiert (doar 80 calorii).

8. Punctul tau slab este branza, pe care o consumi la doua mase zilnic. Daca portia de branza de la fiecare masa este si foarte generoasa, risti sa ai pe ziua respectiva un total caloric foarte mare, si pe langa acesta si un aport crescut de grasimi saturate.

Sfat: daca nu poti sa renunti la branza, macar sa o consumi la micul dejun si nu depasit 50 grame. O poti inlocui cu branza slaba de vaci sau iaurt.

9. Ai obiceiul sa mananci cu multa paine. Este un aliment care aduce un aport de glucide complexe si satura foarte bine. Nu exista nici un motiv de a o suprima total: continua sa o consumi la micul dejun, dar incearca sa reduci cantitatea de paine la celelalte mese si mai ales la cina.

Sfat: pune pe farfurie feliile pe care le vei consuma la masa respectiva si redu astfel: in loc de 4 felii, pune doar doua.

10. Termini destul de repede 2 – 3 pahare de suc carbogazos, dulce la o masa. Acesta iti va creste destul de repede glicemia, provoaca astfel actiunea insulinei care duce la scaderea glicemiei si ti se va face foame in curand.

Sfat: rezerva aceasta placere pentru weekend si inlocuieste sucul cu apa plata sau minerala- ea este cea care nu altereaza gustul alimentelor pe care la mananci si care nu contine nici o calorie.

11. Cand ajungi acasa, ai obiceiul sa bei cate ceva alcoolic (una-doua doze de bere, un vin, un paharel de palinca etc.) Inamicul il reprezinta in acest caz numarul paharelor pe care le consumi dar si micile gustari pe care le rontai, care sunt de obicei bogate caloric: alune, chipsuri, biscuti sarati sau dulci (peste 500 de calorii pe 100 grame de produs!).

Sfat: un ceai bun, un dus caldut te pot de asemenea relaxa dupa o zi la munca.

12. Cand dieta incepe sa dea primele roade te cantaresti aproape zilnic.

Sfat: Nu te cantari decat maximum de 3 ori pe luna, dimineata, cu acelasi cantar! Asa poti sa monitorizati mai usor progresele facute de tine.

Dr. Alin Popescu