Ce ne facem cu foamea?

 

Persoanele care se lupta cu kilogramele in plus pentru redobandirea supletii, au foarte adesea probleme cand vine vorba de a-si controla foamea si de a raspunde semnalelor de satietate. Sunt foarte sensibile la senzatia de foame sau pofta si nu tin seama de cea de satietate. De asemenea, sunt mai usor stimulate de influente externe, cum este vederea unui aliment si au pofte foarte des.

Senzatia de foame ne este influentata si de starea de spirit, stiut fiind ca in timpul unei depresii tindem sa mancam foarte mult sau deloc. Obiceiurile culturale sunt de asemenea importante in alimentatia noastra. Daca in unele tari, a manca pe strada este interzis, in altele acest lucru se intampla tot timpul. In unele culturi nu este politicos sa mananci pana te saturi, ba chiar este dovada de lacomie, pe cand in altele este o jignire la adresa gazdei daca nu mananci o portie foarte mare.

Pentru a ajunge la o greutate ideala si pentru a o mentine este important sa poti face diferenta intre foame si pofta, asa cum este important sa te opresti din mancat imediat ce te simti satul. Senzatiile de foame si satietate sunt influentate de ceea ce mancam si de felul cum mancam, atat in tinpul curei de slabire cat si in afara ei.

Astfel, senzatia de foame este mai puternica si apare mai des atunci cand:

  • Nu iei mese regulate; daca trece prea mult timp intre mese, corpul tinde sa-si faca provizii, iar satietatea apare mai greu.
  • Consumi mult zahar si amidon. Acest lucru face ca glicemia sa fluctueze, ceea ce duce la pofte si o foame exgerata.
  • Ai o dieta saraca in fibre.
  • Ai o dieta prea saraca in grasimi si proteine.
  • Esti stresata sau obosita.
  • Consumi multa cafea. Cafeaua poate sa ia senzatia de foame, dar se va intampla exact opusul odata ce efectul ei a trecut.
  • Vezi mancare in jurul tau. Daca ai prajituri in frigider scapa de ele. Cand vine vorba de mancare ce nu vezi nu-ti poti dori.

Din contra, senzatia de foame este mai slaba si te saturi mai repede atunci cand:

  • Mananci regulat. O data la 2-3 ore este ideal.
  • Ai o alimentatie bogata de proteine, grasimi si/sau fibre, cu alte cuvinte o dieta demna de omul pesterilor: carne, peste, fructe de mare, nuci si seminte, multe fructe si legume.
  • Consumi alimente care au un volum mare dar un continut caloric scazut, asa cum sunt legumele si fructele.
  • Bei multa apa.
  • Mananci incet si dai timp corpului sa raspunda la prezenta mancarii.
  • Te concentrezi pe ceea ce mananci. Privitul la televizor sau cititul ziarului in timpul mesei te va face sa mananci mai mult decat ai nevoie.
  • Servesti portii mici. De obicei avem tendinta sa mancam tot ce este in farfurie, oricat de mica sau de mare ar fi portia.

Si pentru ca tot am vorbit de pofte, ele pot fi controlate si trebuie controlate, fara niciun efect negativ asupra organismului. Se spune ca prin intermediul poftelor organismul iti spune ce ii trebuie. Este doar un mit! Niciun organism nu are nevoie de cartofi prajiti in miezul noptii.