Alimente benefice organismului uman (partea I)

In fiecare zi organismul produce aproximativ un milion de celule precanceroase iar alimentatia este cea care transforma organismul intr-un loc favorabil sau defavorabil dezvoltarii lor. Moleculele anticanceroase continute in anumite alimente impiedica aceste tumori microscopice sa progreseze pana la boala. Alimentatia reprezinta un fel de chimioterapie preventiva fara efecte secundare. Spre exemplu, japonezii datorita alimentatiei lor sunt de zece ori mai putin atinsi de cancer de prostata decat occidentalii.

Tot datorita alimentatiei, infarctul miocardic este mai rar in Japonia decat in Europa sau S.U.A. Alimentatia mediteraneeana este si ea un bun mijloc de a scadea riscul de infarct si recidiva postinfarct. Acest tip de alimentatie este mult mai bine adaptata genelor noastre deoarece este mult mai apropiata de ceea ce consumau stramosii nostri acum 5 milioane de ani: legume, fructe, leguminoase, grane si putine proteine animale. In prezent genele noastre trebuie sa se adapteze la tipul de alimentatie industriala cu carenta de vitamine, saruri minerale si omega3. A reinvata sa manaci presupune si a manca mai putin: obezii spre exemplu au un risc de 25 de ori mai mare de a dezvolta diabet zaharat. A fi supraponderal sau obez nu este o problema estetica ci metabolica. S-a observat ca persoanele obeze, cu colesterol mare, au un risc de dementa multiplicat cu sapte iar la examenele imagistice cerebrale ale persoanelor obeze s-au observat anomalii caracteristice imbatranirii accelerate a neuronilor.

In fiecare moment organismul oxideaza si genereaza radicali liberi care provoaca degenerescenta celulelor. Unul din mijloacele de franare a acestei oxidari este consumul de alimente care contin antioxidanti (in special vegetale) dar si reducerea aportului caloric zilnic. Aceasta este „reteta” sanatatii locuitorilor din Okinawa, Japonia, care bat recordul la longevitate.

Alimente care ne fac bine

Tomate

Previn: cancer, diabet.

Italienii, spaniolii si mexicanii care consuma tomate in cantitati apreciabile, au un nivel scazut de cancer de prostata. Aceasta se datoreaza licopenului din tomate care este un pigment resposabil de culoarea sa rosie stacojie, un puternic antioxidant care se pare ca ar reduce cu pana la 25-30% riscul de a dezvolta tumori ale prostatei, cu conditia ca tomatele sa fie consumate cel putin de doua ori pe saptamana. Neutralizand radicalii liberi proveniti din razele ultraviolete, licopenele ajuta la incetinirea imbatranirii pielii.

Sfat: fierberea tomatelor cu ulei (de preferat ulei de masline) potenteaza efectele licopenului si absorbtia sa in organism.

Soia.

Previne: cancerul, bolile cardio-vasculare, imbatranirea

Japonezii consuma munti de soia – 4 kilograme pe persoana pe an. Interferand cu hormonii sexuali, izoflavonele continute in soia reduc riscul cancerului de san (dar favorizeaza recidiva in caz ca acesta a fost prezent deja). De asemenea soia are rol si in diminuarea colesterolului „rau” ( LDL-colesterol).

Bonus: este bogata in vitaminele B si E, benefice pentru piele, par si ochi si atenueaza problemele legate de menopauza.

Sfat: 50 grame pe zi de soia nemodificata genetic, este de preferat varianta bio. Atentie: germenii de soia nu sunt soia.

Alge.

Previn: cancerul, bolile cardio-vasculare, imbatranirea, diabetul zaharat.

Sunt cele mai vechi plante de pe planeta si sunt bogate in fucoidan, fucoxantin care provoaca moartea tumorilor de san si inhiba tumorile de prostata.

Unele dintre alge cum ar fi nori, contin proteine, minerale si vitamina B12 indispensabila in formarea globulelor rosii. Contin si acizi grasi omega 3 benefici pentru creier si scad riscul de boli cardiace. Alte alge cum ar fi kombu, jumatate sarate, jumatate dulci, incetinesc imbatranirea gratie antioxidantilor.

Sfat: bogate in proteine si fier, alga douse cu gust de alune poate inlocui cu succes carnea iar algele wakame pot inlocui laptele deoarece contin de 13 ori mai mult calciu.

Ciuperci.

Previn:cancerul

Datorita polizaharidelor pe care le contin, stimuleaza sistemul imunitar ducand la cresterea de globule albe in sange, ceea ce impiedica dezvoltarea celulelor canceroase. Pot de asemenea sa reduca pana la 50 % riscul de cancer de stomac si sa scada nivelul de estrogeni asociat cu tumorile hormono-dependente, cum ar fi in cancerul de san.

Bonus: sunt bogate in proteine si sarace in calorii

Sfat: pentru a profita de aceste proprietati ale ciupercilor este suficient sa consumati 100 grame pe zi.

Adaptare dupa articolul „Aceste alimente care ne fac bine” din revista Le point din 22 octombrie 2009, nr. 1936. Multumesc dr. Laura Bara pentru ajutor in traducerea si adaptarea textului de mai jos.

 Dr. Alin Popescu