Alimente benefice organismului uman (partea a treia)

In fiecare moment organismul oxideaza si genereaza radicali liberi care provoaca degenerescenta celulelor. Unul din mijloacele de franare a acestei oxidari este consumul de alimente care contin antioxidanti ( in special vegetale) dar si reducerea aportului caloric zilnic. Aceasta este „reteta” sanatatii locuitorilor din Okinawa, Japonia, care bat recordul la longevitate.


Alimente care ne fac bine.

Seminte de in

Previn: cancerul, bolile cardiovasculare, Alzheimer

Foarte bogate in acizi grasi omega 3 sunt singurele capabile de a restabili in organism echilibrul vital intre omega 3 si omega 6 care ne sunt furnizati in exces prin alimentatia industriala. Gratie efectelor antiinflamatorii, semintele de in pot preveni maladia Alzheimer. Ele pot de asemenea sa ajute la incetinirea cresterii tumorilor de prostata.

Sfat: o lingurita pe zi de seminte de in sau ulei de seminte de in (se pot conserva la frigider pentru a evita oxidarea).

Curcuma

Previne: cancer, boli cardio-vasculare, imbatranire, diabet zaharat, Alzheimer

Aparuta cu 3000 ani inainte de Christos in tratatele medicale siriene. In prezent este utilizata de catre medicii traditionali chinezi, tibetani si islamici, ceea ce ar putea explica procentul scazut de cancer de stomac, intestin, piele, ficat, san, ovare si leucemie in randul populatiei din zonele respective. Actiunea inflamatorie pe sistemul cardio-vascular diminua riscul de accident cerebral vascular si probleme cardiace. Actioneaza prin reducerea excesului de zahar in sange si atenueaza tulburarile pe care acesta le provoaca la diabetici. Polifenolii pe care ii contine au rol neuroprotector.

Bonus: amelioreaza probleme digestive, artrita si problemele hepatice.

Sfat: piperul ii potenteaza actiunea.

Scortisoara

Previne: maladiile cardio-vasculare, diabetul zaharat

Previne riscul de diabet deoarece amelioreaza toleranta la glucoza a organismului si protejeaza peretii vaselor sanguine impotriva leziunilor produse de excesul de zahar. Reduce riscul de boli cardio-vasculare si incetineste imbatranirea si pierderea elasticitatii vaselor de sange.

Bonus: sursa de energie pentru muschi


Ghimbirul

Previne: cancerul

Este un ucigas al tumorilor canceroase si un redutabil antiinflamator. Este o radacina omniprezenta in farmacopeea chineza si indiana. Favorizeaza digestia si tonusul si este un bun remediu impotriva gretii.

Bonus: bun afrodisiac

Sfat: daca se amesteca cu curcuma pentru a-i inzeci efectele.

Usturoiul

Previne: cancer, boli cardio-vasculare

Protejeaza impotriva substantelor cancerigene care se formeaza de exemplu pe carnea prea prajita si impiedica inmultirea metastazelor in sange, stomac, colon, esofag, prostata si san. Este un aliat al inimii pentru ca determina scaderea in sange a colesterolului si scade tensiunea. Bogat in seleniu stimuleaza sistemul imunitar.

Bonus: previne indigestia si constipatia. Este de asemenea si antiseptic, antibacterian si diuretic.

Sfat: gatit sau zdrobit in ulei (de masline de preferinta), usturoiul este mai bine asimilat de catre organism.

Ierburi aromatizante (oregano, busuioc, rozmarin, cimbru)

Previn: cancerul, maladiile cardio-vasculare, diabetul zaharat

Aceste ierburi nu intervin doar in armatizarea gratarelor, ele sunt si agenti anticancer. Cimbrul protejeaza sistemul cardio-vascular si incetineste imbatranirea si pierderea elasticitatii vaselor de sange, diminuaund si riscul de diabet.

Bonus: cimbrul este si antiseptic.

Alune, migdale, nuci

Previn: cancerul

Sunt foarte bogate in acizi omega 3, sunt benefice pentru creier, artere si inima. Ca urmare a mai multor studii efectuate s-a dovedit ca un pumn de nuci pe zi ar reduce cu aproximativ 30% riscul de boli cardio-vasculare. Aceste alimente ajuta si in acumularea depozitelor de seleniu care incetinesc imbatranirea pielii.

Bonus: sunt benefice sanatatii parului – este suficient sa va uitati la blana veveritelor.

Iaurtul

Previne: cancer, boli cardio-vasculare

Aceste proprietati le au in special iaurtul fermentat, laptele batut si kefirul. Elie Metchnikoff a primit premiul Nobel pentru medicina la inceputul secolulul XX pentru descoperirea probioticelor. Iaurturile cu bifidobacterii sau lactobacili contin bacterii care amelioreaza flora intestinala, impiedica proliferarea microbilor patogeni si diminua colesterolul rau ( LDL colesterol). In urma anumitor studii li s-au conferit si proprietati benefice pentru sistemul imunitar. Atentie: la animale, consumul lor cotidian favorizeaza obezitatea.

Sfat: este bine a se consuma impreuna cu ceapa, tomate sau banane care le maresc efectele pe flora intestinala. Evitati iaurturile cu zahar.

Bonus: previne diareea, infectiile urogenitale si osteoporoza.


Adaptare dupa articolul „Aceste alimente care ne fac bine” din revista Le point din 22 octombrie 2009, nr. 1936. Multumesc dr. Laura Bara pentru ajutor in traducerea si editarea textului.

 Dr. Alin Popescu