Alimente benefice organismului uman (partea a patra)

In fiecare zi, organismul produce aproximativ un milion de celule precanceroase iar alimentatia este cea care transforma organismul intr-un loc favorabil sau defavorabil dezvoltarii lor. Moleculele anticanceroase continute in anumite alimente impiedica aceste tumori microscopice sa progreseze pana la boala. Alimentatia reprezinta un fel de chimioterapie preventiva fara efecte secundare. Spre exemplu, japonezii datorita alimentatiei lor sunt de zece ori mai putin atinsi de cancer de prostata decat occidentalii.

In fiecare moment organismul oxideaza si genereaza radicali liberi care provoaca degenerescenta celulelor. Unul din mijloacele de franare a acestei oxidari este consumul de alimente care contin antioxidanti (in special vegetale) dar si reducerea aportului caloric zilnic. Aceasta este „reteta” sanatatii locuitorilor din Okinawa, Japonia, care bat recordul la longevitate.

Alimente care ne fac bine

Fructele exotice (rodie, mango, kiwi, ananas)

Previn: cancerul, imbatranirea

Rodia are o activitate antioxidanta si antiinflamatoare contra cancerului de prostata: incetineste cresterea tumorii, diminua proliferarea si reduce riscul de recidiva. Mango este bogat in betacaroten responsabil de culoarea fructului si care este foarte bun pentru sanatatea pielii. Sunt bogate in vitamine si minerale in special kiwi care contin o mare cantitate de vitamina C si E.

Sfat: unul pe zi

Bonus: sunt bune pentru tonus, vedere si imunitate. Ananasul n-a ars niciodata grasimile, dar faciliteaza digestia.

Fructele rosii (capsuni, fragi, mure, afine, merisor, coacaze)

Previn: cancerul

Mai sunt denumite „superfructe”, deoarece contin 3 tipuri de polifenoli cu putere antioxidanta capabili sa blocheze cresterea unui mare numar de celule canceroase.

Bonus: coacazele negre sunt de asemenea si diuretice, ajuta in tratarea problemelor circulatorii sanguine si previn glaucomul si cataracta.

Capsunile poseda proprietati antidiareice iar merisorul previne infectiile urinare.

Sfat: se pot congela, moleculele lor anticanceroase rezista la temperaturi extrem de scazute.



Ciocolata neagra


Previne: bolile cardio-vasculare

Pasta de cacao este unul din alimentele care contine cei mai multi antioxidanti. Polifenolii din constitutia sa determina dilatarea arterelor si amelioreaza circulatia sanguina si astfel previne riscul de hipertensiune arteriala si boli cardio-vasculare.

Bonus: magneziul pe care il contine este un bun pentru muschi dar si un aliat impotriva stresului.

Sfat: 2 patratele de 70% continut cacao pe zi. Evitati ciocolata cu lapte deoarece proteinele lactice impiedica absorbtia antioxidantilor in intestin.

Uleiul de masline

Previne: cancerul, Alzheimer, imbatranirea

Toate studiile arata ca o alimentatie mediteraneeana diminua riscul de boli cardio-vasculare si de boala Alzheimer. Alimentul de baza in acest tip de alimentatie este reprezentat de uleiul de masline care participa in mod egal la prevenirea cancerului de colon, de prostata (risc cu 32 % mai mic). Polifenolii sai protejeaza pielea de stresul oxidativ care agreseaza celulele.

Bonus: favorizeaza tranzitul intestinal.

Peste gras (sardine, macrou, ton, somon)

Previne: cancer, boli cardio-vasculare, diabet zaharat, Alzheimer, imbatranirea

Este bogat in acizi grasi omega 3 – care sunt grasimi „inteligente” care joaca un rol crucial in functionarea creierului si a retinei. Omega 3 duce la scaderea nivelului sanguin de colesterol „rau”: ( LDL-colesterol), regland ritmul cardiac si nivelul de glucoza, posedand virtuti antiinflamatorii care permit reducerea cu pana la 50% a riscului de dezvoltare a cancerului (de san, colon, prostata, ovare). Somonul si tonul sunt bogati si in vitamina D – care este vitala organismului si amelioreaza rata de supravietuire a persoanelor atinse de cancer de san, scazand la jumatate riscul recidivei.

Un consum regulat va diminua cu 35 % riscul de boala Alzheimer, iar seleniul si vitamina B12 pe care le contin acesti pesti franeaza imbatranirea pielii.

Sfat: de 2 sau 3 ori pe saptamana.

Citrice (portocala, mandarina, grapefruit)

Previn: cancerul

Compusii lor anticancerosi (monoterpene si flavonone) blocheaza cresterea tumorilor, in special la nivelul tubului digestiv (esofag, stomac, buze), ceea ce va reduce riscul aparitiei acestor tipuri de cancer cu pana la 40-50%.

Grapefruitul prelungeste in sange durata de viata a acestor molecule anticanceroase.

Bonus: sunt foarte bogate in vitamina C si A, fiind benefice pentru tonus, vedere si imunitate.

Sfat: consumate impreuna , citricele isi multiplica efectele.

Vinul rosu.

Previne: maladiile cardio-vasculare, boala Alzheimer

Datorita continutului sau bogat in polifenoli, vinul rosu (nu si cel alb) figureaza printre alimente bune pentru sanatate.

Resveratrolul in particular reduce formarea de placi de aterom care pot sa obstrueze vasele de sange. In plus reveratrolul poate sa ajute la prevenirea riscului de boala Alzheimer.

Sfat: se prefera vinul rosu bio, pentru a evita pesticidele. Nu se consuma mai mult de un pahar pe zi.

Adaptare dupa articolul „Aceste alimente care ne fac bine” din revista Le point din 22 octombrie 2009, nr. 1936. Multumesc dr. Laura Bara pentru ajutor in traducerea si editarea textului.

 Dr. Alin Popescu

 Daca doresti sa afli mai multe despre o alimentatie sanatoasa si despre
cum poti sa slabesti te invit sa citesti  si sa comentezi in Dieta si sanatatea!